حمایت مدیر ایرانی اوبر از روبوتاکسی های ایلان ماسک

حمایت مدیر ایرانی اوبر از روبوتاکسی های ایلان ماسک

به گزارش با فناوری، دارا خسروشاهی مدیرعامل شرکت تاکسی اینترنتی اوبر(Uber) چشم انداز ایلان ماسک برای روبوتاکسی های تسلا را بسیار قانع کننده خواند.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا، دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبر، مجذوب طرح تسلا برای استقرار تاکسی های خودران تسلا معروف به سایبرکب(CyberCab) شده است.
به نقل از بیزنس اینسایدر، خسروشاهی اخیرا در یک پادکست در حوزه فناوری صحبت کرده تا در رابطه با موقعیت اوبر در صنعت خودرو های خودران صحبت کند.
شرکت اوبر در سال ۲۰۲۳ با شرکت ویمو(Waymo) همکاری کرد تا خدمات خودران را به برخی مشتریان در فونیکس آمریکا عرضه نماید. این شرکت ها در سپتامبر سال جاری اعلام نمودند که در سال ۲۰۲۵ فعالیتهای خویش را به آتلانتا و آستین گسترش می دهند.
قابل ذکر است که ویمو و اوبر زمانی درگیر دعوای حقوقی بر سر فناوری خودران بودند، اما در سال ۲۰۱۸ به توافقی ۲۴۵ میلیون دلاری رسیدند.
از طرفی شرکتهای ویمو و تسلا(Tesla) برای رهبری صنعت خودرو های خودران با هم درحال رقابت هستند.
ایلان ماسک چند روز قبل از روبوتاکسی های جدید تسلا به نام «سایبرکب» رونمایی نمود و اعلام نمود که پیش از سال ۲۰۲۷ تولید خواهد شد.
خسروشاهی در جواب سوالی بر مبنای این که آیا تسلا را رقیب می داند یا نه، گفت ایلان ماسک اخیرا نخستین نگاه اجمالی به روبوتاکسی های تسلا معروف به سایبرکب را به عموم مردم ارائه نمود. البته جان کرافچیک(John Krafcik) مدیر عامل سابق ویمو و بعضی از تحلیل گران وال استریت به رغم هیاهوهای بوجود آمده تحت تاثیر آن قرار نگرفتند.
خسروشاهی اضافه کرد: آنها مطمئناً می توانند[رقیب] باشند، درست است؟ اگر آنها وسیله نقلیه خودران خویش را توسعه دهند و تصمیم بگیرند که فقط از راه برنامه تسلا آنرا عرضه کنند، رقیب ما خواهند بود. اما اگر آنها تصمیم بگیرند با ما همکاری کنند، ما هم با آنها شریک خواهیم شد.
خسروشاهی سپس دیدگاه ماسک را در این مورد «بسیار قانع کننده» خواند.
باآنکه اوبر با شرکت ویمو همکاری می کند، اما خسروشاهی در مصاحبه ای با فایننشال تایمز در اوایل ماه جاری اظهار داشت که آماده همکاری با تسلا است.
خسروشاهی اضافه کرد: من فکر می کنم ایلان ماسک در نهایت به شرایط و مقیاس قابل قبولی خواهد رسید، اما برای پنج سال آینده، من روی ویمو حساب باز می کنم.
این گفته ها تا حدودی با آن چه آندری کارپاتی(Andrej Karpathy) یکی از اعضای تیم موسس شرکت اوپن ای آی(OpenAI) و مدیر ارشد سابق هوش مصنوعی در تسلا در یک پادکست در ماه سپتامبر گفت، در تضاد است. کارپاتی اظهار داشت که اعتقاد دارد تسلا یک مزیت نسبت به ویمو دارد و آن اینست که ویمو مشکل سخت افزاری دارد، در حالیکه شرکت ایلان ماسک تنها با مشکلات نرم افزاری روبروست.
کارپاتی اظهار داشت که حل مشکل دوم آسان تر است و افزود که تسلا امکان دارد حدود یک دهه بعد پیش بیفتد.
خسروشاهی هم در این مورد اظهار داشت: من فکر می کنم که هزینه های سخت افزاری در یک دوره زمانی کاسته می شود. ازاین رو مطمئنا ویمو مشکل سخت افزاری دارد، اما آنها می توانند آنرا حل کنند.
شرکت اوبر در ابتدا تلاش کرد مسیر توسعه خودروی خودران را به تنهایی بپیماید و یک واحد خودروی خودران به نام «گروه فناوری های پیشرفته» ایجاد کرد. با این وجود، این شرکت با اتفاقاتی نظیر یک تصادف مرگبار در سال ۲۰۱۸ که سبب شد این واحد را به استارتاپ خودرو های خودران آرورا(Aurora) در سال ۲۰۲۰ بفروشد، شکست خورد.



منبع:

1403/08/02
09:40:22
5.0 / 5
269
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است