محققان دانشگاه كلمبیا مطرح كردند؛

وجود هزاران سیاهچاله فضایی در فاصله 3 سال نوری از كهكشان راه شیری

وجود هزاران سیاهچاله فضایی در فاصله 3 سال نوری از كهكشان راه شیری

با فناوری: محققان رصدخانه پرتو ایكس ˮچاندراˮ شواهدی از وجود هزاران سیاهچاله فضایی در كهكشان ˮراه شیریˮ پیدا كردند.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، "راه شیری" كهكشانی است كه منظومه شمسی در آن واقع شده است. این كهكشان، مارپیچی میله ای و بسیار بزرگ است و به این دلیل آن را "شیری" می نامند كه در آسمان شب مانند یك نوار شیری رنگ از نور است.
در سیاهچاله ها، نیروی گرانش به حدی زیاد است كه حتی نور هم نمی تواند از آن خارج شود. این پدیده معمولا به این دلیل اتفاق می افتد كه یك ستاره در حال مرگ باشد.
سیاهچاله ها هم می توانند بزرگ باشند و هم كوچك.
محققان معتقدند كه كوچكترین سیاهچاله به هنگام پیدایش جهان تشكیل شده است.
گرچه كه سیاهچاله ها به دلیل وجود نیروی گرانش بسیار قوی، دیده نمی شوند اما محققان قادر به بررسی ستاره ها هستند. همینطور می توانند چگونگی تاثیر نیروی گرانش قوی روی ستاره ها و گازهای اطراف سیاهچاله ها را مطالعه كنند.
یك اكتشاف جدید نشان داده است كه سیاهچاله های فضایی در فاصله سه سال نوری از "سیاه چاله كلان جرم"، در مركز "راه شیری" و در" كمان ای* "( Sagittarius A*) قرار دارند.
" كمان ای* " یك منبع قوی امواج رادیویی بسیار فشرده و پرجرم در مركز كهكشان راه شیری است.
این اكتشاف به رهبری "چاك هیلی" از محققان دانشگاه "كلمبیا" انجام شده است. این تیم تحقیقاتی با استفاده از رصدخانه "چاندرا" به دنبال ستاره های "دوتایی پرتو ایكس" (گروهی از ستاره های دوتایی كه پرتو ایكس تابش می كنند) بودند. روش تابش این پرتو بدین گونه است كه یكی از همدم ها كه معمولا سیاهچاله، ستاره نوترونی یا كوتوله سفید است، مواد همدم دیگر را بلعیده و در این هنگام این مواد به دور جرم كوچك تر می چرخند. در این ستاره ها، سیاهچاله ها، گاز را به خارج از یك همدم و در فاصله ی حدودا 12 سال نوری از" كمان ای* " می رانند.
این تیم تحقیقاتی به دنبال كشف ستاره های "دوتایی پرتو ایكس" با اثری مشابه با زمین بودند كه این تحقیق آن ها كه منجر به كشف 14 سیاهچاله فضایی با فاصله سه سال نوری از مركز كهكشان راه شیری شد.
این تحقیقات همینطور نشان داده است كه درخشان ترین ستاره های "دوتایی پرتو ایكس" می توانند از زمین رویت شوند. این به این مفهوم است كه ممكن است تعداد بیشتری از سیاهچاله های فضایی در نزدیكی مركز كهكشان راه شیری وجود داشته باشد.
این تحقیقات همینطور می تواند بینشی جدید از تحقیقات "امواج گرانشی" را برای آینده فراهم سازد. اگر محققان بتوانند سیاهچاله های موجود در كهكشان را شناسایی كنند، این كشف می تواند تعداد امواج گرانشی بیشتری را پیش بینی كنند.
نتایج این تحقیقات در مجله " issue of Nature " منتشر گردید.



1397/02/22
18:48:09
5.0 / 5
4597
تگهای خبر: تحقیقات , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است