محققان به راز لایه های رنگارنگ مشتری پی بردند

با فناوری: پژوهشگران استرالیایی موفق شدند با بررسی شواهد كاوشگر ناسا، دلیل وجود لایه های رنگارنگ سطحی مشتری را مشخص كنند.

به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، كاوشگر ناسا، توانست دلیل وجود لایه های رنگی خاص مشتری را مشخص نماید.
جریان های تند و قدرتمندی كه از غرب به شرق مشتری جاری هستند، به جریان های سریع زمین شباهت دارند اما برخلاف جریان های زمین كه به صورت پیچ و خم دار روی سطح آن جاری هستند، جریان های مشتری، صاف و مستقیم حركت می كنند چون زیر جو مشتری، هیچ قاره یا كوهی وجود ندارد كه مانع حركت این جریان ها شود. در نتیجه، جریان های پرسرعت، ساده تر از جریان های زمینی حركت می كنند و تلاطم كمتری در جو بالاتر تولید می گردد.

ابرهای آمونیاك كه در جو بیرونی مشتری قرار دارند، با این جریان ها حركت می كنند و لایه های رنگی این سیاره را شكل می دهند. مشتری بر خلاف زمین، هیچ سطح خاكی ندارد و به صورت كامل از گاز به خصوص، گازهای هیدروژن و هلیم تشكیل شده است.
یك گروه بین المللی از دانشمندان همچون دانشمندان "دانشگاه ملی استرالیا"(ANU)، شواهدی كه فضاپیمای "جونو"(Juno) ناسا، با بررسی لایه های گاز مشتری جمع آوری كرده بود، مورد مطالعه قرار دادند.

این شواهد نشان داد كه عمق جریان های پرسرعت مشتری، به 1800 مایل(3000 كیلومتر) زیر ابرهای این سیاره كه به رنگ سفید، قرمز، نارنجی، قهوه ای و زرد هستند، می رسد. متخصصان باور دارند كه تعامل میان جو مشتری و میدان مغناطیسی آن، دلیل به وجود آمدن لایه های روشن روی سطح این سیاره است.

دكتر "نوید كنستانتینو"(Navid Constantinou)، از دانشكده علوم زمین دانشگاه ملی استرالیا و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: تا قبل از این بررسی، اطلاعات كمی درباره آنچه ورای ابرهای مشتری است، وجود داشت. ما اطلاعات بسیاری درباره جریان های سریع جو زمین و نقش مهم آنها در آب و هوا و اقلیم این سیاره داریم اما هنوز اطلاعات بسیاری در مورد جو مشتری وجود دارد كه از آنها بی اطلاع هستیم. جریان های پرسرعت زمین، تاثیر مهمی بر اقلیم زمین دارند چونكه مانند یك مانع عمل می كنند و اجازه نمی دهند كه هوا، خصوصیت هایی مانند حرارت، رطوبت و كربن را تغییر دهد.

یافته های متخصصان نشان می دهند كه جریان های پرسرعت مشتری، در اثر وجود یك میدان مغناطیسی قوی فرومی نشینند. پژوهشگران معتقدد گاز موجود در داخل مشتری، جریان های پرسرعت را در عمق كنونی نگه می دارد و اجازه نمی هد به عمق بیشتری بروند.
یافته های این پژوهش، در مجله " The Astrophysical Journal" به چاپ رسید.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آن را از اینجا دانلود كنید: video/mp4