محققان دانشگاه واشنگتن مطرح كردند

ارتباط میان بیماری های مزمن چشم و آلزایمر

ارتباط میان بیماری های مزمن چشم و آلزایمر

با فناوری: تشخیص و درمان بیماری آلزایمر دشوار است، اما در این مطالعه محققان یك روش جدید را برای تشخیص این بیماری یافته اند.



به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از مدیكال اكسپرس، محققان در مطالعه اخیرشان كه در آن ۳ هزار و ۸۷۷ نفر را مورد بررسی قرار داده بودند، دریافتند ارتباط قابل توجهی میان بیماری های مزمن چشم مانند ژنراسیون ماكولا و رتینوپاتی دیابتی با بیماری آلزایمر وجود دارد.

این مطالعه توسط محققان دانشكده پزشكی و دانشكده پرستاری "دانشگاه واشنگتن" انجام گرفت.

سن تمام شركت كنندگان این مطالعه بالای ۶۵ سال بود و بعضی از آنها كه مبتلا به "دژنراسیون ماكولا" و "رتینوپاتی دیابتی" بودند، با بالا رفتن سن علائم آلزایمر هم در آنها مشاهده شده بود.

ژنراسیون ماكولا كه بعنوان دژنراسیون وابسته به سن ماكولا هم (AMD or ARMD)شناخته می شود، یك وضعیت پزشكی است كه امكان دارد نتیجه آن تاری یا از دست دادن بینایی در مركز دید باشد. در اوایل اغلب هیچ نشانه ای وجود ندارد. به تدریج دید یك یا هر دو چشم بدتر می گردد و امكان دارد حتی دید به صورت كامل از دست برود و حتی فعالیت های روزانه فرد مختل شود. گاه افراد دچار توهمات بینایی می شوند كه این حالت ارتباطی با بیماری های روانی ندارد.

دژنراسیون ماكولا به صورت معمول در افراد مسن رخ می دهد. البته عوامل ژنتیكی هم در این مشكل نقش دارند.

رتینوپاتی دیابتی عارضه ای ناشی از دیابت است كه به علت تغییرات بوجود آمده در رگ های خونی رخ می دهد. رتینوپاتی دیابتی یكی از علل اصلی كاهش دید است و كسانیكه دیابت درمان نشده دارند ۲۵ برابر شانس بیشتری برای كوری نسبت به افراد عادی دارند.

دكتر "سسیلیا لی"(Cecilia Lee) استاد چشم پزشكی دانشگاه واشنگتن اظهار داشت: ما در این پژوهش نمی گوییم كه تمام افراد مبتلا به بیماری های چشمی در آینده به بیماری آلزایمر مبتلا خواهند شد بلكه پیام اصلی این مطالعه این است كه چشم پزشك ها باید اطلاعات بیشتری از خطرات تولید بیماری زوال عقل برای افراد مبتلا بیماری های مزمن چشمی داشته باشند.

محققان افزودند، بیش از ۴۶ میلیون سالمند مبتلا به زوال عقل در سراسر جهان وجود دارند و بنابر پژوهش های ما تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۱۳۱.۵ میلیون نفر خواهد رسید. بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری زوال عقل است و كشف عوامل مبتلا به آن می تواند سبب تشخیص زود هنگام و اقدامات پیشگیرانه شود.

این مطالعه در مجله "Alzheimer's Association" منتشر گردید.







1397/05/18
18:17:00
5.0 / 5
4926
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است