به افتخار زادروز مبدع نظریه مهبانگ

لوگوی گوگل تغییر نمود

لوگوی گوگل تغییر نمود

با فناوری: امروز 26 تیر ماه زادروز ˮژرژ لومترˮ كشیش، فیزیكدان و اخترشناس بلژیكی است كه در بسط نظریه ˮمهبانگˮ نقش داشت. بنابراین ˮگوگلˮ امروز لوگوی خویش را به افتخار این دانشمند، به عكس انیمیشنی از وی تغییر داد.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا، "ژرژ لومتر"(Georges Lemaître) در تاریخ ۱۷ ژوئیه سال ۱۸۹۴ میلادی در خانواده ای مذهبی در شهر شارلروا بلژیك متولد شد.
در سال ۱۹۱۴ در جنگ جهانی اول بعنوان افسر توپخانه در ارتش بلژیك مشغول خدمت شد و در آن زمان بالاترین مدال شجاعت ارتش را دریافت كرد. در سال ۱۹۲۰ موفق به دریافت مدرك دكترا در مهندسی راه و ساختمان شد. در سال ۱۹۲۲ به آمریكا رفت و دكترای نجوم گرفت و در سال ۱۹۲۳ هم كشیش شد.


لومتر در سال ۱۹۲۳ در دانشگاه كمبریج مشغول به مطالعه فیزیك خورشیدی شد. وی در آنجا تحت تاثیر" آرتور استنلی ادینگتون"(Arthur Stanley Eddington) استاد ستاره شناسی و مسئول رصدخانه دانشگاه كمبریج قرار گرفت و با وی كار كرد.
ادینگتون، لومتر را یك كیهان شناس مدرن خطاب كرد.
وی در سال ۱۹۲۴، در رصدخانه دانشگاه "هاروارد" و "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT) مشغول به كار شد. در آن زمان هم برای كسب دكترا خود در رشته علوم در MIT ثبت نام كرد.
لومتر در اعمال به كارگیری نظریه "نسبیت عام "آلبرت اینشتین" پیشگام بود.


وی در سال ۱۹۲۷ بعنوان استاد فیزیك نجومی در دانشگاه "لوون" بلژیك شروع بكار كرد و نخستین مقاله مهم خویش را در مورد "جهان در حال توسعه" منتشر ساخت.
در سال ۱۹۳۱ بود كه كتاب "مباحثی در مورد تكامل جهان" را منتشر و در این كتاب اظهار نمود كه جهان طی یك انفجار بزرگ تحت عنوان "Big Bang”" خلق شده است.
وی بر این باور بود كه صورت فعلی جهان نتیجهٔ یك انفجار بزرگ است كه میلیاردها سال پیش رخ داده است و سبب گسترش و انبساط جهان شده است. با انتشار این نظریه توجه دانشمندان دیگر را برانگیخت.
لومتر در طول زندگی پربار خود جوایز زیادی هم كسب كرده است كه می توان به "جایزه فرانكی" كه یك جایزه معتبر علمی و پژوهشی در بلژیك است، اشاره نمود.
در سال ۱۹۳۶ بود كه جایزه نجومی"Prix Jules Janssen" فرانسه را به دست آورد.
همینطور در سال ۱۹۵۳، مدال "ادینگتون" را به دست آورد.
این فیزیكدان برجسته در نهایت در تاریخ ۲۰ ژوئن سال ۱۹۶۶ میلادی در ۷۱ سالگی درگذشت.





1397/04/26
14:07:26
5.0 / 5
5142
تگهای خبر: دانشگاه , گوگل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است