در صحرای مصر؛

كشف سنگ آسمانی قدیمی تر از خورشید

كشف سنگ آسمانی قدیمی تر از خورشید

به گزارش با فناوری محققان در صحرای مصر تكه سنگ های ریزی كشف كرده اند كه حاوی مواد معدنی عجیبی است. آنها معتقدند این شی آسمانی قدمتی بیش از خورشید دارد.



به گزارش با فناوری به نقل از میل آنلاین، تكه سنگی در صحراهای مصر كشف شده كه احیانا درك بهتری از نحوه شكل گیری منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می دهد. این تكه سنگ كه از آسمان در صحرای مصر فرود آمده، Hypatia نام گرفته و حاوی مواد معدنی عجیبی است كه تابحال در منظومه شمسی مشاهده نشده است. Hypatiaسنگی شیشه ای است كه الماس های بسیار ریزی در آن وجوددارد.
محققان معتقدند این شی آسمانی در زمان شكل گیری جهان به وجود آمده و قدمت آن حتی از خورشید و سیاره های اطرافش بیشتر است.
سنگHypatia حاوی تركیبات میكرومعدنی است كه در هیچ نقطه ای در فضای اطراف ما یا شهاب سنگ ها و سیارك های اطراف ما یافت نمی گردد. محققان دانشگاه ژوهانسبورگ با كمك روش های نوین اسكن و تحلیل ساختارHypatia این كشف را انجام داده اند.
به گفته آنان صخره ای كه در اصل روی زمین فرود آمده احیانا قطری چندمتری داشته اما به تكه های كوچكتر تقسیم شده كه سنگ Hypatia یكی از آنهاست. این تكه ها قطری معادل یك سانتیمتر یا كمتر دارند.
جالب آنكه نسبت شیمیایی مواد موجود در صخره مانند هیچ كدام از نمونه های مطالعه شده نبود. ازاین رو به اعتقاد آنان دو تفسیر برای این روند وجود دارد: نخست آنكه Hypatia بازمانده از یك شهاب سنگ مربوط به پیش از تشكیل منظومه شمسی است و میلیون های سال بعد به علت جاذبه در زمین فرود آمده است. تفسیر دوم آنكه این تكه شهاب سنگ از ابرهای غبار كهكشانی منظومه شمسی به وجود آمده است. اگر این تفسیر درست باشد، مدل فعلی انسان از فرایند شكل گیری منظومه شمسی را زیر سوال می برد.
درهرحال زمین شناسان معتقدند این سنگ ۲۸ میلیون سال قبل در نتیجه برخورد شهاب سنگ با زمین به وجود آمده است.
این سنگ در سال ۱۹۹۶ كشف شد اما روند تحقیقات روی آن تا به امروز ادامه دارد.
 

1396/10/24
19:01:31
5.0 / 5
4928
تگهای خبر: محقق , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است