دانشمندان بخش مسئول تشخیص صداها در مغز را پیدا كردند

دانشمندان بخش مسئول تشخیص صداها در مغز را پیدا كردند

با فناوری: دانشمندان دریافتند كه نقطه كوچكی در مغز به ما این امكان را می دهد كه صداها را تشخیص دهیم.



به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان دریافتند: همانطور كه سیستم های تشخیص صدا در شركت های مختلف همچون آمازون و اپل، با استفاده از قطعاتی می توانند صحبت های انسان را تشخیص دهند، مغز ما هم می تواند با استفاده از نقطه ای كوچك این قابلیت را داشته باشد.

تحقیقات جدید یك دانشگاه آلمانی نشان می دهد: ما می توانیم برای مثال صدای دونالد ترامپ را از صدای مادرمان تفكیك دهیم زیرا این قابلیت به جهت وجود بخشی از قسمت انتهایی و راست لوب گیجگاهی است كه یكی از چهار لوب اصلی در مغز پستانداران است.

دانشمندان تا مدت های طولانی در مورد ناحیه دقیقی كه مسئول تشخیص صدا است، اختلاف نظر داشتند. اما اكنون معتقدند كه تمامی وظیفه تفكیك صدا در ناحیه ای كوچك صورت می گیرد كه بعنوان " شكنج برتر لوب گیجگاهی" (STG) شناخته می شود.

این گروه از محققان با بررسی روی 58 بیمار كه به صدمه های مغزی مبتلا بودند دریافتند، آندسته از بیمارانی كه دارای ضایعاتی در بخش انتهایی و راست لوب گیجگاهی مغزشان بودند، به سختی صدای دیگران را تشخیص می دادند.

افرادی كه دچار سكته مغزی شده بودند، با احتمال بیشتری در تشخیص صداها ناتوان بودند.

كلادیا رزواندویتز محقق موسسه تحقیقات مغزی و علوم انسانی "ماكس پلانك"" (MPI CBS) در لاپیزیگ و سرپرست این تحقیق اظهار داشت: اظهارات بسیار معتبری در بررسی بیماران مبتلا به ضایعه مغزی و در مورد اینكه كدام نواحی مغز چه عملكردی دارند حاصل شده است.

محققان این مطالعه معتقدند: از دست دادن عملكردهای مغز كه به دلیل صدمه به بخش مهمی از لوب گیجگاهی است، به دریافت اطلاعاتی راجع به بخش مهمی از لوب گیجگاهی كمك می نماید كه اكنون دانشمندان معتقدند برای تشخیص صدا بسیار مهم است.

از میان افرادی كه مورد بررسی قرار گرفتند، 9 درصد مشكلات خاصی راجع به تشخیص یك صدا از صداهای دیگر را داشتند.

به گفته محققان این تحقیق، این تعداد به اندازه كافی قابل توجه هستند كه نشان دهنده نقش مهم "شكنج برتر لوب گیجگاهی" (STG) در چگونگی توانایی شنیداری انسان می باشند.

علاوه بر این، دانشمندان به اسكن مغز بیماران مورد آزمایش هم توجه كردند.

این یافته ها توسط یك مطالعه قبلی در MPI CBS پشتیبانی شده بود كه پدیده ای است كه معمولا با عنوان "نابینایی صدا" یا "فوناگنوزیا" شناخته می گردد و عدم توانایی مغز در تشخیص صداها است.

دو گروه در این بررسی شركت كردنند كه یك گروه در آلمان به مبتلایان فوناگنوزیا شناخته شده اند. این گروه قادر به شناسایی افراد با استفاده از صدایشان نبودند. حتی مادر یا فرزندشان.

رزواندوویتز و همكارانش همینطور متوجه شدند كه تغییرات در بخش داخلی و سمت راست لب گیجگاهی منجر به نقص مربوطه می گردد.

وی ادامه داد: این یافته ها ما را در فهمیدن چگونگی فعالیت مغز در تشخیص صدا كمك می نماید و اصولی را در جستجوی درمان های مؤثر برای مبتلایان به فونگنوزیا پدید می آورد كه یك كمبود نسبتا شایع است كه گاهی اوقات از زمان تولد و بخصوص بعد از سكته مغزی به وجود می آید. ازاین رو باید آگاهی ها راجع به این مشكل را گسترش دهیم.




1396/10/03
14:58:54
5.0 / 5
4601
تگهای خبر: شركت , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است