هیچ انسانی آنجا نیست کارخانه های تمام رباتیک چین شوکه مان کرد!

هیچ انسانی آنجا نیست کارخانه های تمام رباتیک چین شوکه مان کرد!

به گزارش با فناوری، گرگ جکسون، مدیرعامل شرکت تأمین کننده انرژی بریتانیایی Octopus، توضیح می دهد که رقابت پذیری چین دیگر بر پایه یارانه های دولتی و دستمزدهای پایین نیست؛ بلکه به علت حضور تعداد عظیمی از مهندسان بسیار ماهر و تحصیل کرده است که با شور و اشتیاق فراوان درحال نوآوری هستند.


تینا مزدکی_مدیران اجرائی شرکتهای خودروسازی و انرژی سبز غرب هشدار می دهند که صنعت تولید خیلی خودکار چین، خصوصاً در زمینه خودرو های الکتریکی (EVs) می تواند به سرعت کشورهای غربی را پشت سر بگذارد. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، ماه گذشته به نشریه ای اظهار داشت: «ما در یک رقابت جهانی با چین هستیم، و این رقابت فقط در مورد خودرو های برقی نیست. اگر ما این رقابت را ببازیم، فورد هیچ آینده ای نخواهد داشت.»
برخی شرکتها بطور کامل از ابتکارات جدید خود دست کشیده اند. اندرو فارست، بنیان گذار شرکت معدنی Fortescue، ادعا کرد که سفر اخیرش به چین موجب شد تلاش ها برای تولید داخلی پیشرانه های خودرو های برقی (EV Powertrains) را متوقف ساز. او اظهار داشت: «هیچ انسانی آنجا نیست، همه چیز رباتیک است.»
دیگر مدیران اجرائی نیز از بازدید از «کارخانه های تاریک» یاد کردند؛ مکان هایی که حتی احتیاجی به روشن ماندن چراغ ها ندارند، برای اینکه بیشتر کارها بصورت شبانه روزی توسط روبات ها صورت می گیرد.

چرا چین اینقدر سریع اتوماسیون می کند؟ برمبنای آمارهای اخیر فدراسیون بین المللی رباتیک، چین به مراتب روبات های صنعتی بیشتری نسبت به کشورهای بزرگی همچون آلمان، ایالات متحده و بریتانیا مستقر کرده است. این اقدام فقط با هدف کاهش حاشیه سود بوسیله اتوماسیون نیروی کار انسانی صورت نمی گیرد. رایان ویتون، تحلیلگر Bismarck Analysis، توضیح می دهد که چین با وجود مشکل قابل توجه جمعیتی، بخش تولیدی عمدتا نیروی کار فشرده ای دارد. از ین جهت، آنها بصورت پیشگیرانه می خواهند تولید را تا حد امکان خودکار کنند؛ نه به امید کسب حاشیه سود بالاتر (که رویکرد رایج در غرب است)، بلکه برای جبران کاهش جمعیت و کسب مزیت رقابتی.
چین علاوه بر خودرو های برقی، در قالب یک برنامه ده ساله، تلاش گسترده ای را برای پذیرش هوش مصنوعی شروع کرده تا آنرا به «موتور رشد کلیدی توسعه اقتصادی کشور» تبدیل کند. برنامه فضایی این کشور نیز پیشرفت های عظیمی داشته و این امر نگرانی ها را در مورد پیشی گرفتن چین از ایالات متحده در برگشت به ماه افزایش داده است.
این علایم هشداردهنده اولیه از آینده ای تحت سلطه صنعت چین، خصوصاً در بخش خودرو های برقی، به وضوح قابل مشاهده می باشد. در صورتیکه ایالات متحده تدابیر حمایتی را برای حفاظت از تولیدکنندگان داخلی و مواجهه با رقابت شدید اعمال کرده، خودرو های برقی ساخت چین تأثیر قابل توجهی در اروپا گذاشته اند. سندر توردوآر، اقتصاددان ارشد در مرکز اصلاحات اروپا، می گوید: «استقرار صحیح رباتیک می تواند بهره وری اقتصاد را به شدت افزایش دهد. اگر چین دراین خصوص خیلی موفق است، ما نیز باید تلاش نماییم تا به سرعت عقب ماندگی را جبران نماییم، برای اینکه خیلی از کشورهای اروپائی نیز مانند چین، با مشکل جمعیت سالخورده مواجهند.»
هم اکنون، ایالات متحده با حفظ ممنوعیت ها مقابل خودرو های برقی چینی، به صورتی سد دفاعی به وجود آورده است. فارلی، مدیرعامل فورد، توضیح داد: «واقعیت رقابتی این است که چینی ها، "گوریل ۷۰۰ پوندی" صنعت خودرو های برقی هستند.» او اعتراف کرد که شخصاً تجربه استفاده از محصولات چینی را داشته و اضافه کرد: «من تمایلی به صحبت زیاد در مورد رقبا ندارم، اما با شیائومی رانندگی می کنم. ما یکی از این خودرو ها را از شانگهای به شیکاگو آوردیم و من شش ماه است که با آن رانندگی می کنم و نمی خواهم آنرا پس دهم.»
منبع: futurism

از ین جهت، آنها به صورت پیشگیرانه می خواهند تولید را تا حد امکان خودکار کنند؛ نه به امید کسب حاشیه سود بالاتر (که رویکرد رایج در غرب است)، بلکه برای جبران کاهش جمعیت و کسب مزیت رقابتی. چین علاوه بر خودروهای برقی، در چارچوب یک برنامه ده ساله، تلاش گسترده ای را برای پذیرش هوش مصنوعی آغاز کرده تا آن را به موتور رشد کلیدی توسعه اقتصادی کشور تبدیل کند.


منبع:

1404/07/24
15:43:38
5.0 / 5
8
تگهای خبر: بازی , تولید , ربات , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

از آخرین تحولات دنیای فناوری آگاه شوید و دانش خود را افزایش دهید

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است