خداحافظی با موس های پردردسر

خداحافظی با موس های پردردسر

با فناوری: استفاده روزانه و طولانی مدت از موس کامپیوتر می تواند به بروز مشکلاتی چون سندرم تونل کارپال و دردهای مزمن در مچ دست منجر شود. حالا گروهی از محققان با معرفی دو طراحی کاملا متفاوت از موس، امیدوارند که بتوانند این معضل را کاهش دهند.


به گزارش با فناوری به نقل از خبر آنلاین، این موس ها نه تنها ظاهر و شیوه عملکرد متفاوتی دارند، بلکه به نقل از محققان، در کاهش حرکت های مکرر مچ نقش قابل توجهی ایفا می کنند. دانشمندان در این جهت دو نمونه اولیه را توسعه داده اند.
Fleximouse
بدنه ای مشبک و منعطف دارد.
کاربر می تواند تنها با فشردن و تغییر شکل بدنه، نشانگر را حرکت دهد.
این شیوه احتیاج به جابه جایی موس روی میز را حذف کرده و فشار کمتری به مچ وارد میکند.
موس A-Frame
طراحی زاویه دار یا نیمه عمودی دارد.
مانع از تقاطع استخوان های ساعد (رادیوس و اولنا) می شود.
موجب می شود دست در موقعیتی طبیعی تر قرار گیرد و فشار کمتری به مفاصل برسد.
نتایج آزمایش ها جهت بررسی کارایی، این موس ها روی ۲۸ دانشجو آزمایش شدند؛ شرکت کنندگان شامل کاربرانی عادی، کاربران دائمی و حتی افرادی با مشکلات مچ بودند.
در این آزمایش هر دو طراحی توانستند بشکل محسوسی احتیاج به جابه جایی مچ را کم کنند. برخی کاربران، بخصوص درباره ی موس فشاری، از «بازی گونه بودن» تجربه کار صحبت کردند. البته نبود خاصیت های رایج مثل اسکرول ویل برای بعضی ها مشکل ساز شد. اندازه و تناسب موس با دست افراد متفاوت بود و همه به سادگی با آن کنار نیامدند.
موس های ارگونومیک موجود معمولا با تغییر زاویه یا بزرگ تر شدن، اهتمام در کاهش فشار دارند، اما بازهم نیازمند کشیدن و حرکت دادن موس روی میز هستند. این حرکات تکراری، یکی از عوامل اصلی لطمه های مچ شمرده می شود.
در مقابل، طراحی های جدید با حذف احتیاج به حرکت فیزیکی گسترده، و اتکا بر فشردن یا حفظ موقعیت طبیعی ساعد قدمی تازه برای کاهش ریسک مشکلات اسکلتی عضلانی برداشته اند.
پیشرفت در مواد منعطف و رباتیک نرم ساخت چنین دستگاه هایی را عملی کرده است، کاری که شاید تا چند سال قبل امکانپذیر نبود.
البته این طرح ها هنوز در مرحله آزمایشی اند و چالش های مهمی پیش رو دارند.
اندازه نمونه محدود: تنها ۲۸ نفر مورد بررسی قرار گرفته اند. برای نتیجه گیری قطعی، آزمایش های گسترده تر ضروری است.
تناسب فردی: راحتی استفاده از موس به عوامل زیادی مثل اندازه دست، نحوه گرفتن موس و عادت های کاربری بستگی دارد.
کمبود قابلیت ها: کاربر امروزی به اسکرول ویل، دکمه های اضافی و دوام بالا نیاز دارد؛ خاصیت هایی که باید در نسخه های تجاری این موس ها اضافه شوند.
تولید انبوه: مواد نرم و مشبک معمولا هزینه برترند و امکان دارد مقاومت کافی جهت استفاده طولانی مدت نداشته باشند.
بااینکه این موس های جدید هنوز راه درازی تا عرضه تجاری دارند، اما نتایج اولیه نشان میدهد که می توانند راه حلی نوآورانه برای کاهش لطمه های ناشی از کار با کامپیوتر باشند. شاید در آینده نزدیک، به جای کشیدن موس روی میز، تنها با فشردن یا قرار دادن دست در وضعیتی طبیعی، نشانگر را جابه جا نماییم.
این تحول می تواند برای میلیونها کاربر کامپیوتر در سراسر دنیا که روزانه ساعت ها با موس کار می کنند، به معنای سلامتی بیشتر و درد کمتر باشد.
منبع: لایوساینس

منبع:

1404/06/31
12:50:40
5.0 / 5
106
تگهای خبر: آزمایش , بازی , پژوهش , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

از آخرین تحولات دنیای فناوری آگاه شوید و دانش خود را افزایش دهید

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است