برای نخستین بار صورت گرفت؛

کشف آب روی یک سیارک

با فناوری: پژوهشگران برای اولین بار مولکول های آب روی یک سیارک کشف کرده اند. این  یافته ای کلیدی است که نشان میدهد چگونه زمین به وضعیت فعلی رسیده است.

به گزارش با فناوری به نقل از ایندپندنت، مطالعه ترکیبات سیارک ها به ستاره شناسان کمک می نماید تشخیص دهند چگونه مواد همچون آب در منظومه شمسی توزیع شده اند و چگونه این توزیع طی هزاران سال تغییر کرده است. از آنجائیکه آب عنصری حیاتی برای حیات روی زمین است، پژوهشگران امیدوارند درک جدیدشان از این اکتشافات به جستجو برای حیات احتمالی در منظومه شمسی و فراتر از آن کمک نماید. آنیسیا آرندورو یکی از پژوهشگران این پروژه می گوید: سیارک ها بقایای پروسه تشکیل سیارات هستند بدین سبب ترکیبات آنها به شدت وابسته به این امر است که در کدام سحابی خورشیدی تشکیل شده اند. یکی از نکات مورد توجه توزیع آب روی سیارک ها است. این امر به رمزگشایی شیوه انتقال آب به زمین کمک می نماید. پژوهشگران در پژوهش جدید خاصیت های واضح از مولکول های آب روی سیارک های «آیریس» و «ماسالیا» یافتند. آنها از اطلاعات رصدخانه بازنشسته سوفیا (یک پروژه مشترک ناسا و سازمان فضایی آلمان) استفاده کردند و به این کشف رسیدند. هرچند مشاهدات قبلی نیز اشکالی از هیدروژن را در ماه و سیارک ها نشان داده بود اما آن مطالعات نتوانستند میان آب و یک ماده شیمیایی نزدیک به آن به نام هیدروکسیل تمایز قائل شوند. در پژوهش جدید پژوهشگران متوجه شدند سطح آب روی سیارک با میزان فراوانی آن در سطحی از ماه که با نور خورشید روشن شده، هماهنگ است. بعد از این یافته ها پژوهشگران قصد دارند از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای تحقیق بیشتر در این زمینه بهره گیرند.

1402/11/25