ناسا نخستین سالروز فعالیت تلسکوپ جیمز وب را جشن می گیرد

با فناوری: ناسا امروز نخستین سالگرد فعالیت علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب را طی یک رویداد مجازی جشن می گیرد.

به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا، این آژانس در تاریخ ۱۲ ژوئیه(۲۱ تیر) ساعت چهار بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۳: ۳۰ به وقت ایران) میزبان یک پخش زنده اینترنتی است.
یک سال از زمانی که تلسکوپ فضایی قدرتمند جیمز وب(JWST) ناسا نخستین تصاویر علمی خودرا به اشتراک گذاشت، می گذرد.
در روز ۱۲ ژوئیه سال ۲۰۲۲، جیمز وب نخستین تصاویر تمام رنگی و داده های طیف سنجی خودرا منتشر نمود که نشان دهنده شروع رسمی عملیات علمی عمومی آن بود. نخستین تصاویر این تلسکوپ، نماهای جدیدی از اجرام کیهانی خیره کننده را ثبت نمود و به اعماق کیهان دور نگاهی انداخت.
ناسا نیز به همین مناسبت میزبان یک پخش زنده علمی است.
طبق بیانیه این آژانس فضایی، دو کارشناس جیمز وب در این برنامه حضور خواهند داشت که در مورد تاثیر تلسکوپ فضایی در سال اول مطالعه جهان های دور، توصیف جو سیارات فراخورشیدی و درک سیارات در منظومه شمسی ما بحث خواهند کرد.
این برنامه را می توانید از وب سایت ناسا دنبال کنید.
از بینندگان خواسته شده تا با بهره گیری از هشتگ #UnfoldtheUniverse یا با گذاشتن نظر در بخش چت این رویداد، سوالات خودرا در رسانه های اجتماعی ارسال نمایند.
نخستین تصاویر جیمز وب شامل عمیق ترین و واضح ترین نماهای مادون قرمز از جهان های دور، همراه با تصاویر خیره کننده ای از سحابی های کارینا و حلقه جنوبی، گروهی از کهکشان ها به نام پنج قلوی استفان و طیفی از یک سیاره فراخورشیدی غول پیکر گازی به نام WASP-۹۶ b بود.
از آن زمان، تلسکوپ فضایی اطلاعات باورنکردنی جدیدی را در مورد کیهان فاش کرده و برای مثال از قدیمی ترین کهکشان تا حالا تصویربرداری کرده است.
به افتخار نخستین سال علمی این تلسکوپ، ناسا مقرر است یک تصویر کاملا جدید از آخرین کشف جیمز وب را در ساعت شش بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۳: ۳۰ به وقت ایران) منتشر خواهدنمود. ناسا تصویر را بصورت آنلاین به اشتراک خواهد گذاشت.
رویدادهای اجتماعی دیگری به مناسبت سالگرد جیمز وب در مدارس، کتابخانه ها، موزه ها و محلهای دیگر در طول تابستان نیز انجام خواهد شد. این رویدادهای عمومی رایگان، علم و دستاوردهای وب را با اطلاعات، فعالیت ها به نمایش می گذارند.
در ادامه نگاهی می اندازیم به هشت تصویر خیره کننده ای که جیمز وب در نخستین سال فعالیت علمی خود منتشر نمود.

میدان عمیق
نخستین مورد از مجموعه ای از تصاویر انتشار یافته ی جیمز وب، «تصویر میدان عمیق وب» بود که در آن زمان عمیق ترین تصویر جیمز وب از کیهان به حساب می آمد. بعد از این تصویر، تصاویر عمیق تری گرفته شد، اما برای خیلی از ستاره شناسان این تصویر نخستین منادی عصر جدیدی از نجوم بود.

چندین کهکشان در این تصویر قبل از این دیده نشده بودند و بنظر می رسد دورترین کهکشان هایی هستند که تابحال دیده شده یا با جزییات مورد بررسی قرار گرفته اند. این اکتشافات می توانند درک ما از جهان اولیه را تغییر دهند.

ستون های آفرینش
خوانندگان تیزبین ممکنست این مناره های سر به فلک کشیده از غبار و گاز کیهانی را به عنوان ستون های آفرینش که یک منطقه ی ستاره ساز در سحابی عقاب است، تشخیص دهند.

این منطقه سوژه یکی از مشهورترین تصاویر نجومی تمام دوران ها بود که با تلسکوپ فضایی هابل در سال ۱۹۹۵ گرفته شد و جیمز وب برمبنای آن میراث، بار دیگر ابرهای مواج با جزییات بیشتری از قبل که پروسه تشکیل ستاره را نشان می دادند، نمایان کرد.

سیاره مشتری
جیمز وب تمام وقت خودرا صرف خیره شدن به اعماق جهان نمی نماید. این تصویر از سیاره مشتری شاید زیباترین تصویر آن از یکی از سیارات منظومه شمسی ما باشد که شفق شمالی و جنوبی این سیاره را با رنگ آبی روشن نشان میدهد.

همین طور حلقه های ضعیف و دو قمر کوچک آن در این تصویر دیده می شود. عملکرد درونی سیارات غول پیکر برای پژوهشگران تا حدودی مرموز باقی مانده است، آنها امیدوارند که تصاویری مانند این نشان دهند که چگونه لایه های مختلف درون این جهان های عظیم با یکدیگر تعامل دارند.

کهکشان چرخ گاری(Cartwheel)
این کهکشان، یکی از عجیب ترین کهکشان های جهان است. احتمالاً زمانی این کهکشان مارپیچی شبیه کهکشان راه شیری بوده است، تا این که یکی از کهکشان های همراهش درست از مرکز آن منفجر شده و موج هایی از ستارگان و گاز به وجود آورده که سبب شده شکل های حلقه ای تودرتو در این تصویر قابل مشاهده باشد.

در تصاویر قبلی، جزییات آن توسط ابرهای غبار پوشیده شده بود اما توانایی جیمزوب در رصد به پژوهشگران این امکان را داد تا آنرا با جزییات بیشتری تحلیل و بررسی کنند و انفجارهای غیرمنتظره ای از ایجاد ستارگان را بعد از این فروپاشی پیدا کنند که شکل این کهکشان را ایجاد کرد.

WR ۱۲۴
ستاره ای که در مرکز این تصویر قرار دارد در آستانه ی تبدیل شدن به یک ابرنواختر است. این ستاره WR ۱۲۴ نام دارد و یک ستاره ولف -رایه(Wolf-Rayet) محسوب می شود، ستاره ای که با آماده شدن برای انفجار آغاز به ریختن لایه های بیرونی خود کرده است.

این امر بدین سبب اتفاق می افتد که هیدروژن ستاره برای ذوب شدن در هسته به پایان رسیده است و بجای آن ستاره آغاز به سوزاندن عناصر سنگین تر کرده است. این مساله باد قدرتمندی به وجود می آورد که گاز و غبار لایه های بیرونی ستاره را از بین می برد و ابری شبیه به رنگ بنفش به وجود می آورد. طی چند میلیون سال آینده، تمام جزییات خارق العاده نشان داده شده در این تصویر با انفجار شدید WR ۱۲۴ ناپدید خواهند شد.

کهکشان فانتوم
این مارپیچ شبح مانند در حقیقت مرکز یک کهکشان مارپیچی است، اما جزییات پیچیده ی بازوهای آن توسط قابلیت های منحصر به فرد مادون قرمز جیمز وب آشکار شده است.

این کهکشان M۷۴ یا کهکشان فانتوم نامیده می شود و حدود ۳۲ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. غبار و گاز که بازوهای مارپیچی آنرا می سازند، از مرکز کهکشان به سمت بیرون می پیچند. تصاویری از این دست نه فقط به ستاره شناسان کمک می نماید تا ایجاد ستاره ها را درک کنند، بلکه به درک تکامل کهکشان ها نیز کمک می نماید.

WR ۱۴۰
حلقه های موجود در این تصویر ممکنست یک مصنوع ساده ی دوربین به نظر برسند، اما به طرز شگفت انگیزی واقعی هستند. این منظومه ستاره ای که WR ۱۴۰ نام دارد شامل یک ستاره ولف-رایه و یک ستاره ابرغول با جرم حدود ۲۰ برابر خورشید است.

حلقه ها از گرد و غبار غنی از کربن تولید شده اند. در مجموع، این حلقه ها بیش از ۱۰ تریلیون کیلومتر از ستاره ها فاصله دارند و گرد و غبار حلقه هایی مانند این می تواند در توزیع کربن در جهان که بعدا در ستارگان و سیارات جدید گنجانده می شود، بسیار مهم باشد.

سحابی حلقه جنوبی
هر دوی این تصاویر سحابی حلقه جنوبی را نشان می دهند، گستره ی وسیعی از غبار و گاز که با رقص مرگبار حداقل چهار ستاره شکل گرفته است که همگی به دور یکدیگر می چرخند.

ستاره اولیه در مرکز سحابی چندین دوره از ریزش لایه های بیرونی خودرا پشت سر گذاشته است. تصویر سمت چپ گازی را نشان میدهد که کل سحابی را پوشانده است، در صورتیکه از حفره ی درون گازهای تصویر سمت راست ستاره های درون سحابی نمایان شده است. تا پیش از جیمز وب، ما تنها از وجود دو ستاره در سحابی خبر داشتیم اما این تصاویر جدید نشان داد که چهار یا پنج ستاره وجود دارد.

1402/04/21