گامی مهم در جهت جوانسازی مجدد ماهیچه های پیر

با فناوری: پژوهشگران آمریکایی در مطالعه اخیرشان از شناسایی یک عامل مهم در جوانسازی مجدد ماهیچه های پیر آگاهی داده اند.

به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، با افزایش سن، ماهیچه های ما به تدریج کوچک تر و ضعیف تر می شوند و دیگر بعد از لطمه دیدگی همانند قبل قادر به ترمیم نیستند. در یک مطالعه جدید، پژوهشگران "دانشگاه پیتسبرگ" موفق به شناسایی نقش یک عامل مهم جوانسازی در ماهیچه موش ها شده اند و این کشفی باارزش است که می تواند به ارتقای درمان های بازسازی عضلات برای افراد مسن کمک نماید.
یافته های این مطالعه که در مجله "Nature Aging" انتشار یافت، نشان میدهد که مواد درحال گردش در بدن موسوم به "وزیکول های خارج سلولی"(EVs) دستورالعمل های ژنتیکی پروتئین طول عمر معروف به "Klotho" را به سلول های عضلانی می رسانند و از دست دادن عملکرد عضلانی و اختلال در ترمیم عضلات موش های مسن نیز ممکنست ناشی از حضور وزیکول های خارج سلولی مسنی که نسخه های کمتری از این دستورالعمل ها را نسبت به حضورشان در بدن حیوانات جوان حمل می کنند، باشد.
این یافته ها درک پژوهشگران از این مساله که چرا ظرفیت عضلات برای بازسازی با افزایش سن کاهش پیدا می کند را بیشتر می کند.
دکتر "فابریسیا آمبروزیو"(Fabrisia Ambrosio) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: به چندین دلیل در مورد انجام این تحقیق هیجان زده هستیم. از یک جهت، یافته های این مطالعه به ما کمک می نماید تا اساس زیستی نحوه عملکرد بازسازی ماهیچه ها و این که چگونه با افزایش سن ناتوان می شوند را درک نماییم. از طرفی دیگر با در دست داشتن این یافته ها می توانیم در مورد استفاده از وزیکول های خارج سلولی بعنوان روشی درمانی برای مقابله با این نقص های در رابطه با افزایش سن فکر نماییم.
مطالعه جدید حاصل دهه ها تحقیق است که نشان میدهد وقتی به موش های مسن، خون موش های جوان تزریق می شود، خاصیت های جوانسازی به خیلی از سلول ها و بافت ها بازگردانده می شود اما تابحال مشخص نبود که کدام اجزای خون موش های جوان این اثرات جوان سازی را برعهده دارند.

"آمریتا ساهو"(Amrita Sahu) از دیگر نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: ما از این که دریافتیم وزیکول های خارج سلولی ممکنست به بازسازی ماهیچه ها کمک کنند، تعجب کردیم برای اینکه این مواد بوسیله خون و سایر مایعات بدن بین سلول ها حرکت می کنند. وزیکول های خارج سلولی مانند پیامی مخفی در یک بطری، اطلاعات را به سلول های مورد هدف می رسانند.
طی این مطالعه آمبروزیو و دیگر پژوهشگران این مطالعه، سرم موش های جوان را جمع آوری کردند و آنرا به موش های مسن دارای عضلات لطمه دیده تزریق کردند. سرم بخش مایع خون بعد از لخته شدن است. پژوهشگران در موش هایی که خون موش های جوان را دریافت نمودند در مقایسه با موش هایی که درمان پلاسیبو دریافت نمودند، شاهد بازسازی و بهبود عملکرد عضلات بودند اما نکته جالب این است که خواص ترمیمی خاص سرم با حذف وزیکول های خارج سلولی از بین می رفت که این امر نشان دهنده آنست که این وزیکول ها همانند یک واسطه و عامل مهم در ایجاد اثرات مفید خون موش های جوان عمل می کنند.
پژوهشگران دریافتند که وزیکول های خارج سلولی دستورالعمل های ژنتیکی یا آران ای پیامرسان را به سلولها ارسال کرده و پروتئین ضد پیری Klotho را برای سلول های نیایاخته عضلانی(نوعی سلول بنیادی که برای بازسازی ماهیچه های اسکلتی مهم است) رمزگذاری می کنند. پژوهشگران دریافتند وزیکول های خارج سلولی جمع آوری شده از موش های مسن، نسخه های کمتری از این دستورالعمل های Klotho را نسبت به موش های جوان حمل می کردند که این مساله موجب می شد سلول های نیایاخته عضلانی تعداد کمتری از این پروتئین را تولید کنند.
نتایج مطالعه جدید نشان میدهد که وزیکول های خارج سلولی می توانند به درمان های جدیدی برای بهبود بافت عضلانی لطمه دیده تبدیل شوند. علاوه بر بافت عضلانی، وزیکول های خارج سلولی همین طور می توانند به معکوس کردن سایر اثرات پیری نیز کمک کنند چونکه مطالعه قبلی همین پژوهشگران نشان داده بود که خون موش های جوان می تواند عملکرد شناختی موش های مسن را نیز تقویت کند.

1400/09/18