اولین بازیابی یک پهپاد گرملینس در هوا
آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا-DARPA) برای نخستین بار با موفقیت یک پهپاد گرملینس را درحال پرواز بازیابی کرد که این اتفاق، یک دستاورد مهم برای ارتش آمریکا بشمار می رود.
به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، بعد از کوشش های متعدد، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده که به طور معمول با نام "دارپا" شناخته می شود، تأیید کرد که بازیابی پهپاد "X-۶۱" از مجموعه پهپادهای خود موسوم به "گرملینس"(Gremlins) را درحال پرواز با موفقیت به انتها رسانده است.
در صورتیکه جزییات این آزمایش فاش نشده است، "دارپا" گفته است که این ماموریت ماه گذشته در یک میدان آزمایشی در یوتا انجام شده است.
داینتیکس ایکس -۶۱ گرملینس یک پهپاد آزمایشی آمریکایی است که توسط شرکت داینتیکس تولید شده است.
هدف این است که هواپیماهای بدون سرنشین "گرملینس" بتوانند مستقیماً از هواپیماهای باری نیروی هوایی ایالات متحده پرتاب شوند، بازیابی شوند، باردیگر مسلح شوند و باردیگر بکار گرفته شوند. مسلح کردن مجدد این پهپادها شامل امکان افزودن محموله های جدید به پهپادهای بازیابی شده همچون پهپادهای کوچک تر یا مهمات، پیش از بکارگیری آنها در ماموریت های جدید است.
پهپاد "گرملینس" یک هواپیمای بدون سرنشین نیمه خودران(UAV) است که برای حمل طیف گسترده ای از محموله ها همچون موارد مورد استفاده در جنگ الکترونیک که ازراه دور کنترل می شود، طراحی شده است. این پهپادها که از یک هواپیمای مادر پرتاب می شوند، مانند هواپیمای باری اصلاح شده "هرکول C-۱۳۰" تولید شده اند تا بصورت گروهی عمل کنند و راه کم هزینه ای را برای درگیری با دشمنان در عین نزدیک شدن به خطوط دشمن عرضه کنند. بنابراین، بازیابی این پهپادها در هوا حیاتیست.
این پهپادها اوایل سال جاری توسط "دارپا" آزمایش شدند، اما مرحله بازیابی این پهپادها با موفیت انجام نشد و با بهره گیری از چتر نجات روی زمین فرود آمدند. با این وجود، روند بازیابی این دفعه کاملاً موفق بوده است.
برمبنای بیانیه مطبوعاتی "دارپا"، در جریان چهارمین پرواز آزمایشی این پهپادها، دو پهپاد "گرملینس" بصورت مستقل به پرواز درآمدند و ساختارهای مختلف پروازی و خاصیت های ایمنی آنها آزمایش شد. "دارپا" در طول پرواز، داده هایی را در مورد عملکرد آنها، فعل و انفعالات آیرودینامیکی و دینامیکی برای بازیابی در هوا جمع آوری کرد و بعد از آن یکی از پهپادها با موفقیت بازیابی شد.
سرهنگ دوم "پل کالهون" از دفتر فناوری تاکتیکی "دارپا" و مدیر برنامه "گرملینس" اظهار داشت: این پیشرفت در نتیجه سال ها سختکوشی به دست آمد و امکان بازیابی ایمن و قابل اعتماد در هوا را ممکن ساخت. چنین قابلیتی احتمالاً برای عملیات های هوایی در آینده حیاتی خواهد بود.
بازیابی ایمن و موثر پهپادها بطور شایان توجهی بُرد و استفاده بالقوه از پهپادها را بیشتر می کند. تیم "دارپا" بعد از بازیابی توانست این پهپاد را برای یک ماموریت متفاوت در کمتر از ۲۴ ساعت احیا کند. تا حالا امکان انجام چنین کاری وجود نداشت و پهپادها بعد از انجام ماموریت خود در صورت اتمام سوخت با بهره گیری از چتر نجات به سلامت به زمین بازمی گشتند.
"دارپا" تحت نظر وزارت دفاع آمریکا با در نظر گرفتن تاکتیک های جنگی آینده، بر روی هواپیماهای بدون سرنشین و انبوه پهپادها متمرکز شده است تا کارایی آنها را به حداکثر برساند و هزینه ها را به حداقل برساند.
"دارپا" می خواهد در آینده این پهپادها را در حین پرواز بازیابی کند و کاربرد این گزینه های جنگی کم هزینه را بیش از پیش افزایش دهد.
البته پهپاد دوم در جریان این آزمایش از بین رفت که دلیلهای آن منتشر نشده است.
بر اساس گزارش های قبلی، شرکت "داینتیکس"(Dynetics) که قرارداد فاز ۳ را برای ساخت این پهپادها منعقد کرده بود، پنج نمونه اولیه از این پهپادها ساخته است که یکی از آنها در نخستین پرواز آزمایشی بعد از باز نشدن چتر نجات از بین رفت و حالا با از میان رفتن یک پهپاد دیگر در این پرواز آزمایشی اخیر، "دارپا" حالا ۳ پهپاد "گرملینس" در اختیار دارد.
منتظر فیلم
منبع: با فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب