گزارش با فناوری؛

درخواست زارع پور از رئیس جمهور برای برگزاری شورایعالی فضایی

درخواست زارع پور از رئیس جمهور برای برگزاری شورایعالی فضایی

فقدان راهبرد مناسب در عرصه فناوری فضایی به واسطه عدم تشکیل شورایعالی فضایی که بالاترین نهاد سیاست گذاری این حوزه به حساب می آید، بیم از دست دادن جایگاه جهانی ایران را به حقیقت نزدیک کرده است.


خبرگزاری مهر- گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: جایگاه یازدهم ایران در بین کشورهای جهان از نظر دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی و رتبه اول کشورمان در منطقه از حیث دستیابی به دانش فضایی به قول کارشناسان دیگر جایگاه محکمی نیست و به سبب نبود سیاست گذاری و راهبرد مناسب کشورمان در کنار سرعت پرشتاب کشورها در عرصه فناوری فضایی، از دست رفتن این پیشتازی قابل تصور است. مدتهاست که به سبب عدم برگزاری و تشکیل جلسات شورایعالی فضایی که بالاترین نهاد سیاست گذاری در این حوزه محسوب می شود، سیاست گذاری شفاف و برنامه راهبردی مشخصی در حوزه فناوری فضایی تدوین و پیگیری نمی گردد و دولت های پیشین برنامه مدون و مشخصی را برای ارتقا و یا حتی تثبیت جایگاه ایران در عرصه فناوری فضایی، پیش نبرده اند. طبق مصوبه هیأت وزیران «شورای عالی فضایی» برای سیاست گذاری استفاده از فناوری های فضایی و ایجاد هماهنگی های لازم میان تمامی دستگاههای ذی ربط، باید حداقل ۲ بار در سال به ریاست رئیس جمهور تشکیل گردد. اما با گذشت بیشتر از ۱۶ سال از زمان ایجاد شورایعالی فضایی، تشکیل جلسات آن، آنطور که باید جدی و مهم پیگیری نشده و بنابراین در حالیکه باید طی این سال ها حداقل ۳۲ بار تشکیل جلسه می داد، فقط ۳ بار تشکیل شده است. شواهد حاکی از آنست که دولت های دهم و یازدهم و دوازدهم این شورا را جدی نگرفته و به وظایف قانونی خود برای برگزاری جلسات این شورایعالی، عمل نکرده اند. مطابق با مواد مندرج در اساسنامه این شورا، سیاستگذاری جهت استفاده از فناوری های فضایی در بخش های امنیتی و استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو، سیاستگذاری ساخت، پرتاب و استفاده از ماهواره های ملی تحقیقاتی در قالب سیاست های کلی نظام با رعایت قوانین و مقررات کشور، ایجاد هماهنگی لازم میان کلیه دستگاههای ذی ربط، عرضه پیشنهاد و تدوین برنامه های بلندمدت و میان مدت در ارتباط با امور فضایی به دستگاه ها و سازمان های دولتی و غیردولتی برای طی مراحل قانونی، تصویب برنامه های بلندمدت و میان مدت در بخش فضایی کشور، هدایت و پشتیبانی از فعالیتهای بخش خصوصی و تعاونی در امر استفاده بهینه از فضا و عرضه پیشنهاد در مورد خط مشی همکاریهای منطقه ای و بین المللی در مسائل فضایی و هم تعیین مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی از وظایف و علل ایجاد شورایعالی فضایی است که به سبب عدم برگزاری جلسات آن، طی سالهای اخیر شاهد عملیاتی شدن و تحقق این وظایف نبوده ایم. بازخوانی اظهارات زارع پور از «قصه پرغصه فناوری فضایی» در حالیکه اهمیت توسعه فناوری فضایی بخصوص ساخت و پرتاب ماهواره های عملیاتی تحت مدیریت جمهوری اسلامی، بارها در دولت های قبل مورد تاکید مسؤلان وقت قرار گرفت و هر یک به شکلی بر اجرای برنامه های بلندمدت در این عرصه و تثبیت جایگاه فضایی ایران تاکید داشتند، اما شواهد نشان داده است که طی این سال ها کشورمان در عرصه فناوری فضایی نه تنها رشدی نداشته بلکه با عنایت به توسعه پرشتاب سایر کشورها، گرفتار عقب ماندگی است. با این وجود با روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از برنامه های مورد توجه عیسی زارع پور وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات، «شتابدهی رشد صنعت فضایی» عنوان شده است. وی در جلسه دریافت رای اعتماد از نمایندگان مجلس از حوزه فضایی با عنوان «حوزه پر غصه صنعت فضایی» یادکرد و اظهار داشت: صنعت فضایی یکی از ۳ صنعت اقتدار ساز برای کشورهاست اما متأسفانه در طول چندسال اخیر به سبب نگاه سیاست زده ای که حل مشکلات کشور را در بیرون از مرزها جستجو می کرد، این صنعت به محاق رفته و متأسفانه ظرفیت های آن رو به افول است. زارع پور: متأسفانه در طول چندسال اخیر به سبب نگاه سیاست زده ای که حل مشکلات کشور را در بیرون از مرزها جستجو می کرد، این صنعت به محاق رفته و متأسفانه ظرفیت های آن رو به افول است زارع پور ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۹۵ در دیدار با مسؤلان عالی رتبه کشور در خصوص این که «گزارش هایی به من می رسد که برخی حوزه های کلان هوا و فضا و ماهواره و امثال اینها، گرفتار توقف یا لنگی است که این امر مرا نگران می کند؛ این را می خواهم اینجا بگویم که مطالبه عمومی باشد. من از مسئولین امر به شکل جدی درخواست می کنم به این مسائل بپردازند؛ این طرح ها، طرح های مهمی هستند»، افزود: ملت هنوز خاطره خوش پرتاب موفقیت آمیز ماهواره های ایرانی را با پرتابگرهای داخلی در دهه هشتاد به یاد دارند اما متأسفانه این روند شتابان طی سالیان اخیر متوقف یا بلکه برعکس شد؛ بگونه ای که خیلی از ظرفیت های ما گرفتار صدمه جدی شدند. وزیر ارتباطات با تکیه بر این که اگر روند شتابان دهه هشتاد ادامه پیدا می کرد، امروز ما صاحب منظومه های ماهواره برای دسترسی به شبکه های جهانی بودیم و دغدغه و نگرانی در این فضا نداشتیم؛ اظهار داشت: انشاالله با استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان و با سیاست های تحولی دولت سیزدهم، حوزه فضایی را به ریل شتابان تحول خودش بر می گردانیم. از همین تریبون از همه دانشمندان، نخبگان و فعالان عرصه ماهواره، ماهواره بر، پرتابگر و خدمات فضایی می خواهم باردیگر لباس رزم علمی برتن کنند تا انشاالله جمهوری اسلامی ایران را به قدرت جهانی در این عرصه تبدیل نماییم. راهکارهای زارع پور برای شتابدهی رشد صنعت فضایی عیسی زارع پور در برنامه پیشنهادی که برای تصدی وزارت ارتباطات اعلام نمود هم یکی از سرفصل های رسیدن به ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی در افق ۱۴۰۴ را «رشد صنعت فضایی» برشمرد. در این برنامه ضمن اشاره به روند تاریخی رویکرد کشور در عرصه فناوری فضایی که تا سال ۱۳۸۳ نگاه به تأمین از بیرون کشور بود و نماد آن کوشش برای خرید ماهواره زهره از سازندگان مختلف و نهایتا انعقاد قرارداد با روسیه بود که با کارشکنی تأمین کنندگان غربی به همراه بدعهدی و بدقولی روسیه روبرو شد، آمده است: «کشور از سال ۱۳۸۵ با تدوین برنامه ده ساله در دو بخش توسعه ماهواره و توسعه پرتابگر رویکرد خویش را به اتکا به توان داخلی در کنار تأمین نیاز فوری از خارج تغییر داد. این برنامه ها هرچند نه به صورت کامل ولی تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت و موفقیت های شگفت آوری همچون قرار دادن ماهواره در مدار با ماهواره بر سفیر، نقطه آخر حمایت جدی دولت از اجرای این برنامه ها بود. اما با شروع دولت یازدهم و امیدهای مسئولین این دولت، نگاههای خرید از خارج تقویت شد و مذاکراتی با طرف های روسی و فرانسوی صورت پذیرفت که متأسفانه در این راه نگاه توسعه تمامی زنجیره ارزش به صورت همزمان، مورد توجه واقع نشد و حتی مورد بی اعتنایی قرار گرفت. خیلی از متخصصین و مدیران موفق سالهای ۸۴ تا ۹۳ دیگر در این عرصه اشتغال نداشتند. این مورد سبب عدم موفقیت در خیلی از فعالیتهای فضایی کشور بین سالهای ۹۳ تا کنون شده است. اما میتوان ادعا کرد که با برنامه ریزی صحیح و استفاده از ظرفیت های موجود فنی، علمی و انسانی و مشارکت دادن بخش خصوصی در این حوزه، میتوان صنعت فضایی کشور را مانند صنعت هسته ای به نقطه غرور انگیزی برای عرضه خدمات فراگیر، ارزان، با فناوری بالا تبدیل کرد.» در این برنامه اهداف کمی در افق ۱۴۰۴ به افزایش توان داخلی فناوری ساخت ماهواره های سنجشی، مخابراتی مدار بالا به میزان ۸۰ درصد، خرید / ساخت و بهره برداری ۳ ماهواره مخابراتی و سنجش از راه دور، عرضه ۱۵ خدمت نوین و با ارزش افزوده فضایی، ساخت ماهواره سنجش از دور با رزولوشن زیر ۱۰ متر، ساخت یک ماهواره عملیاتی مخابراتی و قراردادن آن در مدار و ایجاد حداقل یک اپراتور ماهواره مخابراتی تاکید گردیده است. مطابق با مواردی که در این برنامه به آن اشاره شده است «در اثر رشد فزاینده فناوری های فضایی در جهان و محدودیت کشور در دستیابی به توان تجاری در این عرصه، یکی از تهدیداتی که متوجه کشور خواهد شد انتهای دوره عملیاتی ظرفیت های مخابراتی فضایی کشور تا سال ۲۰۳۰ (سه ترانسپوندر ماهواره بدر) و بروز محدودیت های جدی برای پخش تلویزیونی و خدمات بانکی کشور است. تسخیر بازارهای منطقه و فضای فرکانسی پیرامونی توسط کشورهای همسایه (عربستان، امارات و ترکیه) در حوزه فضایی به سبب عدم حضور فعال ایران، از دیگر تهدیدها عنوان شده است.» وزیر ارتباطات در این برنامه، یکی از راهبردهای مدنظر را ارتقا جایگاه سازمان فضایی کشور عنوان کرده و قول تشکیل جلسات شورایعالی فضایی با ریاست رئیس جمهور بعد از ده سال را داده است. او همینطور مهرماه سال جاری در جریان بازدید از سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران و دیدار با مدیران و محققان عرصه فناوری فضایی کشور، بر اراده دولت سیزدهم در مورد توسعه صنعت فضایی و بازبینی برنامه ۱۰ ساله فضایی تصریح کرد و وعده داد که این دولت جلسه شورایعالی فضایی را برگزار می نماید. به سبب محدودیت کشور در دستیابی به توان تجاری در حوزه فضایی، یکی از تهدیداتی که متوجه کشور خواهد شد انتهای دوره عملیاتی ظرفیت های مخابراتی فضایی تا سال ۲۰۳۰ (سه ترانسپوندر ماهواره بدر) و بروز محدودیت های جدی برای پخش تلویزیونی و خدمات بانکی کشور است. چرا شورایعالی فضایی باید تشکیل شود دکتر سعید قربانی مدیرکل دبیرخانه شورایعالی فضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، لزوم تشکیل شورایعالی فضایی را با عنایت به اهداف چشم انداز و برنامه های توسعه ای کشور در حوزه فناوری فضایی، تشریح می کند. وی با اعلان اینکه اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری برنامه های توسعه ای فضایی به اوایل دهه ۸۰ شمسی بازمی گردد، اظهار داشت: در آن زمان با عنایت به مباحث مطالعاتی که از قبل انجام شده بود حاکمیت به این فکر افتاد تا برای پیشبرد مسائل فضایی، ساختار و تشکیلاتی ایجاد شود و ازاین رو بر مبنای ماده ۹ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات، تشکیل شورایعالی فضایی و تحقق اهداف آن و هم تشکیل سازمان فضایی ایران و برنامه های مدنظر برای توسعه فضایی در محدوده اختیارات وزارت ارتباطات دیده شد. دکتر قربانی ضمن اشاره به ترکیب شورایعالی فضایی که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است و وزرای ارتباطات، امور خارجه، صمت، راه و شهرسازی، علوم و دفاع اعضای حقوقی این شورا را می سازند، اضافه کرد: در این ترکیب رئیس سازمان فضایی ایران دبیری شورایعالی فضایی را عهده دار است و ۳ متخصص و دانشمند حوزه فضایی هم از جانب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و بنا به پیشنهاد رئیس سازمان فضایی و به حکم رئیس جمهور بعنوان اعضای حقیقی در جلسات این شورا عضویت خواهند داشت. درخواست زارع پور برای برگزاری شورایعالی فضایی از رئیس جمهور مدیرکل دبیرخانه شورایعالی فضایی در مورد آخرین وضعیت برگزاری جلسات این شورا اظهار داشت: انتخاب ۳ عضو حقیقی متخصص و صاحبنظر در شورایعالی فضایی در شرف تصمیم گیری است و با پیشنهاد سازمان فضایی ایران، از جانب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افرادی به رئیس جمهور پیشنهاد شده اند که با تصمیم ایشان، احکام این اعضا صادر خواهد شد. وی با تکیه بر این که انشاالله شورایعالی فضایی بزودی در دولت سیزدهم برگزار می شود، اشاره کرد: با عنایت به جدیت دولت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افزایش شتاب توسعه صنعت فضایی کشور، درخواست برگزاری این جلسه از جانب دکتر زارع پور به رئیس جمهور ارسال و مقدمات برگزاری جلسه هم انجام شده است؛ آمادگی لازم برای برگزاری جلسه فراهم است و در صورت انجام تشریفات اداری و انتخاب ۳ عضو حقیقی، شورایعالی فضایی بزودی تشکیل می شود. قربانی با اعلان اینکه این شورا ملزومات و اولویت های کلان مسائل راهبردی فضایی کشور را تصمیم گیری و تصویب می کند، عنوان کرد: البته ذیل شورایعالی فضایی، یک کمیسیون راهبردی با ۱۲ عضو در سطح معاون وزیر حضور دارند و مسائلی که مقرر است بعنوان مسائل کلیدی و راهبردی تصویب و ابلاغ شود در این کمیسیون به بحث گذاشته شده و تصمیم سازی می شوند و بعد از آن به صحن شورا می رود. وی افزود: ذیل این کمیسیون راهبردی هم کارگروه های تخصصی و علمی فعال می باشند که به تناسب طرح مبحث از کمیسیون یا شورایعالی فضایی، به کار کارشناسی می پردازند. به این مفهوم که مباحث در ارتباط با تمامی دستگاههای حاکمیتی و غیر حاکمیتی شامل سازمان ها و دستگاههای اجرایی که با کارکرد خدمات فضا پایه و مبتنی بر داده های ماهواره ای در ارتباط هستند و تصاویر ماهواره ای و پردازش و تفسیر آنها به ایفای مسئولیت آنها کمک می نماید، در این کارگروه ها پیگیری می شود. مدیرکل دبیرخانه شورایعالی فضایی به تشریح علل و لزوم برگزاری شورایعالی فضایی پرداخت و عنوان کرد: فناوری فضایی اساساً یک فناوری پیشرو و پیشگام است و هر کشوری که به این فناوری دسترسی داشته و یا دسترسی پیدا کرده، جزو کشورهای مقتدر در علم و فناوری شمرده می شود. به هر حال کشور ما هم حائز رتبه یازدهم در جهان بوده و در منطقه خاورمیانه هم از نظر دانش و فناوری فضایی رتبه اول را دارا بوده است.
عقب ماندگی کشور در سطح مدیریت راهبردی حوزه فضا قربانی با تکیه بر این که کشورهای مختلف برای توسعه صنعت فضایی خود به سرعت و پرشتاب درحال سبقت هستند، افزود: باآنکه کشورهایی که در همسایگی ما که وارد عرصه پیشتازی در موضوعات فناوری و خدمات کاربردی فضایی شده اند، دارای فناوری و دانش فضایی بومی نبوده و کشورهای دیگری این فناوری را در حوزه های طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ها برایشان پیاده سازی کرده اند اما باید بپذیریم که در سطح مدیریت راهبردی حوزه فضایی، گرفتار عقب ماندگی هستیم. وی ضمن اشاره به این که کشورهایی مانند امارات، ترکیه و عربستان که وارد عرصه فضایی شده اند دارای دانش بومی و اقتدار در عرصه فضایی نیستند، اشاره کرد: حتی اگر ماهواره ای به نام این کشورها پرتاب و ثبت گردد طبیعتاً این اقدام توسط مشاوران خارجی برای این کشورها صورت گرفته است. اما در ایران دانش فضایی بومی بوده و این مسئله بسیار پرارزش است. قربانی افزود: اما مسؤلان باید بپذیرند که در سطح مدیریت راهبردی حوزه فضایی عقب ماندگی داریم و این مورد باید جبران شود. بنابراین ضروریست که در این دولت همت گمارده شود تا عقب افتادگی ها جبران و جلسات شورایعالی فضایی به صورت مرتب و پیوسته تشکیل گردد. خطر از دست دادن جایگاه فضایی ایران وی با تکیه بر این که این خطر وجود دارد که ما جایگاه خودمان را در حوزه فناوری فضایی از دست بدهیم، افزود: ما باید بتوانیم هرچه سریع تر بلوغ چرخه کامل فناوری فضایی به دست آمده از طراحی تا ساخت و پرتاب را تثبیت نماییم. مدیرکل دبیرخانه شورایعالی فضایی اظهار داشت: در عین حال مهم می باشد که ما بتوانیم در مدارات لئو، مئو و ژئو ماهواره خودمان را داشته باشیم. این مورد لزوم تشکیل شورایعالی فضایی را آشکار می کند. در کنار آن تشکیل این شورا می تواند راهبردی برای پرداختن به مسائلی باشد که الان نیاز روز حوزه فضایی کشور است. قربانی ضمن اشاره به زیست بوم فناوری فضایی که در حوزه بالادست به لایه های فناوری و در حوزه پایین دست به خدمات و کاربردها مربوط می شود، اشاره کرد: به جهت اینکه این زیست بوم به سرعت و در زمان مناسب شکل بگیرد احتیاج به یک برنامه راهبردی و به روز رسانی اسناد بالادستی داریم. وی توضیح داد: برنامه راهبردی ۱۰ ساله فناوری فضایی که در ارتباط با سالهای ۸۵ تا ۹۵ بوده، طی شده است. برنامه راهبردی دیگری هم بعد از آن ترسیم شد و الان احتیاج به به روزسازی اسناد بالادستی و تشخیص و تصمیم گیری در مورد الزامات و اولویت های شتابدهنده برای تثبیت بلوغ فضایی، ضروری می باشد. ازاین رو نیاز است که جلسات شورایعالی فضایی شکل بگیرد و نیازمندی ها و اولویت ها بررسی شده و تصمیمات لازم گرفته شود تا متولیان وظایف خویش را پرشتاب پیش ببرند. سند جامع هوافضا نیازمند بازنگری این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران ضمن اشاره به اسناد در رابطه با مدیریت راهبردی و سیاست گذاری در برنامه های ۱۰ ساله فضایی اظهار داشت: سند جامع هوافضا اولین سندی بود که در این عرصه توسط مرجع بالادستی (شورای عالی انقلاب فرهنگی) در سالهای قبل تصویب گردید و سپس جهت ارزیابی و بررسی پیشرفت به معاونت علمی رئیس جمهور تفویض شد. الان هم برنامه های فناوری فضایی به همان سیاق و بر مبنای مصوبات قبلی ذیل مصوبات معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور پیش می رود و لازم است که در مورد آنها بازبینی شده و در صورت نیاز تصویب مجدد شود. وی سند جامع هوافضا را سندی غنی و باکفایت در زمان خود و با چشم انداز دراز مدت عنوان نمود و اضافه کرد: بالاخره اقتضائات به سرعت در دست تغییر است و شاید امروز کشور ما نیاز داشته باشد که توجهات چندگانه جدی به همه ابعاد زیست بوم فضایی داشته باشد. الان در لایه پایین دست فضایی که در ارتباط با لایه خدمات کاربردی می شود مسائلی مانند حوزه ناوبری، کشاورزی، مدیریت پهنه های آبی، خدمات حوزه هواشناسی، بحران و مخاطرات طبیعی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد و باید به آنها توجه جدی شود. قربانی ضمن اشاره به این که تعداد قابل توجهی استاد، دانشجو و فارغ التحصیل رشته های مرتبط فضایی در کشور وجود دارد که باید به آنها در کنار مهارت و کارآفرینی برای توسعه پلت فرم های در رابطه با داده های ماهواره ای، امید و انگیزه فعالیت داد، خاطرنشان کرد: این متخصصان می توانند خدمات مبتنی بر سامانه هایی که از داده های ماهواره ای استفاده می نمایند را بوجود آورده و برای آحاد کاربران همچون شهروندان، کسب و کارها و دولت و حاکمیت، سرویس و خدمات دارای ارزش و مطلوبیت ایجاد کنند. مدیرکل دبیرخانه شورایعالی فضایی با تکیه بر این که توسعه و تثبیت بازار فناوری فضایی اقتصاد کشور را شکوفا می کند، اظهار داشت: تمامی این اهداف مستلزم تشکیل شورایعالی فضایی و سیاست گذاری کلان در حوزه بالادست و پایین دست فناوری فضایی است.
ضرورت تشکیل شورایعالی فضایی تبیین شود وی ضمن اشاره به نزدیک شدن به برنامه هفتم توسعه و ضرورت پرداختن این برنامه به زیربخش فناوری فضایی بعنوان یکی از ارکان توسعه کشور، اضافه کرد: متأسفانه جلسات شورایعالی فضایی در چندین سال قبل اصلاً برگزار نشده و با این وجود امیدواریم در دولت جدید لزوم تشکیل این شورا برای مسؤلان بیشتر تبیین شود. قربانی بر لزوم ترویج فناوری فضایی و خدمات کاربردی فضاپایه در کشور تصریح کرد و ضمن اشاره به برگزاری بیشتر از ۲۲۹ رویداد در رابطه با هفته جهانی فضا در مهرماه سال جاری که تمام دستگاههای مرتبط، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پژوهش سراها، استارت آپها و شرکتهای دانش بنیان و گروههای تخصصی در آن مشارکت داشتند، اظهار داشت: ما جز ۳ کشور اول در برگزاری برنامه های ترویجی فضایی هستیم و معتقدیم که اگر در حوزه ترویج خدمات کاربردی فضاپایه کوشیده و آگاهی عمومی را بالا ببریم این آگاهی می تواند منجر به مطالبه و حمایت عمومی در این عرصه شود. وی اظهار داشت: زمانی زیرساخت های ثابت و زمینی پیشران حوزه ارتباطات محسوب می شدند و بعد از آن این پیشرانی به زیرساخت های هوایی و پرتابل منتقل شد. با شرایط فعلی بنظر می رسد که دیری نخواهد پایید که زیرساخت های پیشران ارتباطات به حوزه فضا و ماهواره منتقل شوند. چون که فناوری فضایی مزایایی همچون زمان عرضه بهینه سرویس، قیمت مناسب و سرویسهای متنوع و مطلوب دارد که در صورتیکه این آگاهی ها بالا برود و تبدیل به مطالبه شود، نقش آفرینان این حوزه ملزم خواهند شد که از چرخه جهانی عقب نیافتند و ما شاهد یک شکوفایی اقتصادی و اشتغالزایی خیلی خوب مبتنی بر تکنولوژی فضایی باشیم. ۱۰ اولویت زمین مانده برای توسعه فناوری فضایی با این وجود بنظر می رسد که تنها راهکار شتابدهی به رشد صنعت فضایی و بازیابی جایگاه گذشته، تشکیل هرچه سریع تر جلسات شورایعالی فضایی در جهت سیاست گذاری برای پیشبرد برنامه ها و اولویت بخشی به برنامه های زمین مانده از دولت های قبل است که مهم ترین این اولویت ها را میتوان در موارد زیر دسته بندی کرد. ۱. تشکیل سریع جلسه شورایعالی فضایی ۲. بازبینی سند هوافضا و برنامه ۱۰ ساله دوم فناوری فضایی ۳. تدوین اولویت های کلان مسائل راهبردی فضایی کشور ۴. ارتقای زیرساخت های ارتباطات ماهواره ای ۵. تثبیت بلوغ چرخه کامل فناوری فضایی با قراردادن ماهواره عملیاتی در مدار ۶. افزایش توان داخلی فناوری ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی مدار بالا ۷. مشارکت دادن بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های علمی و انسانی در عرصه فضا ۸. قراردادن ماهواره در مدارات لئو، مئو و ژئو ۹. سیاست گذاری کلان در حوزه بالادست و پایین دست فناوری فضایی ۱۰. ترویج فناوری فضایی و خدمات کاربردی فضاپایه


منبع:

1400/08/12
23:10:13
5.0 / 5
686
تگهای خبر: ارتباطات و فناوری اطلاعات , بازی , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

از آخرین تحولات دنیای فناوری آگاه شوید و دانش خود را افزایش دهید

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است