مدیر عامل ایرانسل:
تحول دیجیتال دروازه ای به آینده ای تمام هوشمند است
مدیرعامل ایرانسل در مراسم اختتاحیه بیست ونهمین کنفرانس برق ایران، برنامه های توسعه ای برای ایجاد تحول دیجیتال بعنوان دروازه ای به آیندهٔ تمام هوشمند در کشور را تشریح کرد.
به گزارش با فناوری به نقل از مهر، مراسم اختتاحیه بیست ونهمین کنفرانس مهندسی برق ایران روز گذشته با حضور مسعود شفیعی رئیس انجمن علوم مهندسی برق ایران و رئیس ۲۹ امین کنفرانس مهندسی برق ایران، محمود کمره ای دبیر علمی ۲۹ امین کنفرانس مهندسی برق ایران، محمد جمشیدی استاد دانشگاه تگزاس، بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مهندس یاسر رضاخواه مدیرعامل رایتل برگزار گردید. طی این مراسم بیژن عباسی آرند درباره مبحث «تحول دیجیتال، دروازه ای به آیندهی تمام هوشمند»، به صورت آنلاین سخنرانی کرد. عباسی آرند در ابتدا ضمن اشاره به این که صنعت IT و ICT، یک توانمندساز جدی برای تحول دیجیتال در کشور است و مهم ترین و اساسی ترین زیرساخت تحول دیجیتال به حساب می آید، اظهار داشت: اگر آینده ای را بخواهیم تصور نماییم که دنیای هوشمند تلقی می شود، در این دنیا، همهی پدیده های فیزیکی با کمک سنسورها به سینگال های دیجیتال تبدیل می شوند و همه چیز به هم متصل می شود. در این وضعیت حجم زیادی از اتصالات و ارتباطات در همهی سطوح شکل می گیرد و نهایتاً همه چیز هوشمند می شود. در این زمان، زوج «کلان داده» و «هوش مصنوعی» است که ظهور و بروز هوشمندسازی را در همهی ابعاد برای دنیا فراهم می آورد. ایشان در ادامه اضافه کرد: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، بعنوان زیرساخت و بنیان گذار دنیای هوشمند شناخته می شود. در این صنعت، با مباحثی مثل پهنای باند وسیع، ایجاد و راه اندازی دیتاسنترهای بزرگ برای جمع آوری اطلاعات، ذخیره سازی و پردازش داده مواجه هستیم. همینطور سرفصل محاسبات ابری را بعنوان یک تکنولوژی تحول ساز، در پیش رو داریم. از سویی با کلان داده، بعنوان یکی از بحث های بسیار بسیار مهم، جدی و اثرگذار در بحث هوشمندسازی مواجه هستیم و فناوری اینترنت اشیا (IoT) هم در این راه بسیار تأثیرگذار است. این مباحث، در کنار هوش مصنوعی (AI)، پایه و زیرساخت دنیای هوشمند را خواهند ساخت. مدیرعامل ایرانسل افزود: در گزارش های جهانی، برای چشم انداز صنعت ICT در سطح جهانی، ۱۰ سویهی اصلی توسعه را معرفی کرده اند که تا سال ۲۰۲۵ بخش عمده ای از آنها محقق خواهد شد. «ظهور و بروز ربات ها» بعنوان یکی از فناوری های نوین که در کنار کارگران می آیند و کارهای روال صنعت را انجام می دهند، «واقعیت افزوده» بعنوان یکی از فناوری های مطرح، «دستیار هوشمند» که احتیاج به جست وجو را بالای نود درصد موارد حذف می کند، «تکنولوژی اتصال ماشین به همه چیز»، «هوش مصنوعی» و نوآوری ای که در ارائهی سرویس ها و خدمات ایجاد می کند، استفاده از «کلان داده» که در شرکت ها و سازمان ها تولید می شود، «توسعهی زیرساخت های ابری» برای شکل گیری کسب و کارها، نسل پنجم تلفن همراه «5G» بعنوان یکی از فناوری هایی است که رشد سریع در کشورها خواهد داشت و یکی از زیرساخت های اصلی هوشمندسازی معرفی می شود، حجم زیادی از «دیتاهای جهانی» که تولید می شود و بحث حاکمیت های آنها، همچون این سویه های آتی جهان معرفی می گردند. او همینطور با نگاهی به گزارش های جهانی پیرامون نقش اقتصاد دیجیتال در رشد اقتصاد کشورها اظهار داشت: این گزارش ها نشان داده است که بیست درصد افزایش سرمایه گذاری در حوزهی ICT، منجر به یک درصد رشد تولید ناخالص ملی کشورها می شود. سرمایه گذاری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازگشت سرمایهی ۶.۷ برابر نسبت به حوزهی غیر ICT را دارد و همینطور اقتصاد دیجیتال نسبت به بخش های دیگر اقتصاد، رشد ۲.۵ برابری را از آن خود کرده است. عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس دربارهی چشم انداز تحول دیجیتال در ایران اظهار داشت: در کشور ما هم اگر چشم اندازمان تحول دیجیتال در سطح ملی باشد، باید نقش صنعت ICT را بعنوان یک توانمندساز در نظر گرفت و در چند حوزه برنامه ریزی نمود. ابتدا باید سند توسعهی ICT در سطح ملی ایجاد شود. یکی از محورهایی که در این برنامه ریزی باید دیده شود، بحث رگولاتوری در همهی حوزه ها همچون حوزهی مالی و مالیاتی، سیاست ها، قوانین و مقررات و اصل رگولاتوری حوزهی ICT، امنیت و استانداردها و معیارها و غیره است. در این برنامه همینطور باید به مباحث تحقیق و توسعه، نوآوری و نیروی انسانی توجه گردد. چون که اقتصاد هوشمند، نیازمند استعدادهایی است که بتوانند خدمات و سرویس ها را عرضه نماید. از سویی باید به نقش حوزهی ICT در بحث زیرساخت توجه کرد. زمانی که دربارهی اتصال صحبت می نماییم، چه در حوزهی پهن باند موبایل و 4G و توسعه و تکمیل آن، چه دربارهی شروع و پیاده سازی 5G، ایجاد دیتاسنترهای بزرگ و …، بخشی از زیرساخت هایی است که باید در ارتباطات کشور ایجاد شود. زمانی که زیرساخت ها به وجود آمد، میتوان روی آن پلفترم هایی که قابلیت ارائهی سرویس در زمینه های کلان داده، اینترنت اشیا، ابر و هوش مصنوعی دارند را ارائه کرد. مدیرعامل ایرانسل با تشریح تحقق اکوسیستم تحول دیجیتال، افزود: باید توجه داشت که اکوسیستمی که در تحول دیجیتال شکل می گیرد، به دو بخش سرویسهای عمومی و صنایع خاص قابل تقسیم است. شهر هوشمند، دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیک و …، حوزه های خدمات عمومی اند که نقش بسیار پررنگی را خواهند داشت. صنایعی که می توانند در تحول دیجیتال نقش عمده را ایفا کنند هم صنعت انرژی و صنعت کشاورزی اند. برای تعریف نقشهی راه کلی بنیان گذاری تحول دیجیتال در حوزه ICT، به چند مرحله. قدم اول توسعه و بنیان گذاری زیرساخت شامل توسعهٔ شبکه پهن باند، چه در موبایل و چه در فیبر است. به موازات آن، توسعهٔ دیتاسنترهای ملی هم باید شروع شود. در قدم بعدی «نوآوری اینترنت» و «نوآوری داده» را داریم، در نهایت هم بحث به کارگیری پلفترم های هوش مصنوعی برای تکمیل این زنجیره را نیاز داریم. عباسی آرند دربارهی لزوم هایی که در طرح ریزی تحول دیجیتال باید به آن توجه کرد هم اظهار داشت: این لزوم ها در سه حوزهی کلی است که مشخصاً دولت باید به آن توجه کند. اول توسعهی زیرساخت ICT، دوم آمادگی صنعت و سازمان ها برای ورود به این عصر جدید در سرویس ها و خدمات شان و سوم توسعهی نیروی انسانی که بتوانند سرویس ها و خدمات جدید را در کشور پیاده کنند. برای رسیدن به تحول دیجیتال، باید از وضعیت موجود، به وضع مطلوب برسیم. در سطح موجود، در سند توسعهی ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ضعف وجود دارد. البته اخیراً سند توسعهی شبکه ملی اطلاعات وضع شده است، اما باید متناسب با آن، نظام بودجه ریزی و بودجه بندی را هم درنظر بگیریم. در بحث رگولاتوری، باید ساز و کار به صورت کامل عوض شود. اپراتورها با فضای رگولاتوری ای که حالا وجود دارد، قابلیت مانور برای توسعهی درآمد ندارند و درآمدهای موجود، جوابگوی نیازمندی برای سرمایه گذاری آتی نیست. لازم است که نظام تعرفه گذاری کاملاً تغییر کند. همچنین باید هزینه ها همچون هزینه های اجاره، انتقال و …، کم شود. بگونه ای که بازیگران اصلی صنعت ICT بتوانند بخش عمدهٔ درآمدشان را صرف توسعه های آتی کنند. عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس همینطور در تشریح نقش 5G در تحول دیجیتال اضافه کرد: نسل پنج تلفن همراه بعنوان یکی از بازیگران کلیدی تحول دیجیتال، نقش اصلی را ایفا می کند. اما حالا در نسل چهار، باید پوشش دهی را در سطح کشور کامل و تأخیر را کاهش داد تا به سرعت های بهتر برسیم. ما هم باید زیرساخت را توسعه دهیم که بتوانیم سرعت را چه با توسعه 5G (در فاز اول حداقل ۱۰ درصد) و چه با توسعه فیبر، حداقل به ۵۰ مگابیت بر ثانیه برسانیم و در مراحل دوم و سوم تا چهل درصد مشترکین را به شبکه 5G متصل نماییم و نسل چهار را هم کامل نماییم. اگر به مشخصات نسل پنج تلفن همراه دقت نماییم، سه شاخص اصلی برای آن عرضه می شود. بحث پهن باند وسیع است که می توانیم سرویس هایی همچون حقیقت افزوده، خودرو هوشمند، مدیریت ربات ها، کنترل از راه دور، سرویسهای در رابطه با انتشار ویدئو و … را عرضه دهیم. انتظاراتی که از 5G می رود هم شامل تأخیر کمتر از ۱۰ میلی ثانیه، پیک سرعت بیست گیگ بر ثانیه، یک میلیون اتصال در هر کیلومتر مربع، طول عمر ۱۰ تا ۱۵ سالهٔ باتری و … است. او همینطور دربارهی اقدام های توسعه ای ایرانسل برای ورود 5G به کشور اظهار داشت: ما در ایرانسل حداقل از دو سال قبل، بحث زیرساخت و توسعه 5G را آغاز کردیم و تمام شبکهٔ ایرانسل هم اکنون کاملاً آمادگی پذیرش و ارتقا به 5G را دارد. برنامه ای برای توسعهٔ بیشتر شبکه رادیو داریم که بتوانیم توسعهٔ 5G را در آن پیاده سازی نماییم. چند فعالیت هم در مرکز تحقیق و توسعه ایرانسل، شکل گرفته تا بخشی از نیازمندی ها در حوزهی 5G در آن محقق شود. همچون پروژه های ساخت مودم، بومی سازی آنتن ها، پروژه های در رابطه با خودرو هوشمند و جراحی از راه دور و … که الان در حال اجرا می باشد. در جهت سند کلانِ توسعهی شبکه ملی اطلاعات که در آن بر تحقق نسل های بالاتر به اپراتورها تاکید شده است، ما در ایرانسل برنامه ای را آماده کرده ایم که در مدت ۵ سال بتوانیم ۱۸ تا ۲۰ درصد مشترکان را به نسل پنج تلفن همراه متصل نماییم. مدیر عامل ایرانسل اضافه کرد: تمرکز ایرانسل بعنوان اپراتور دیجیتال در بحث تحول دیجیتال، بر هستهی اصلی کسب و کار یعنی توسعهی شبکه 5G و کامل کردن شبکهی 4G و TD-LTE است. در کنار این برنامه ها نیز، ایرانسل با پلت فرم هایی که دارد از جلمه اَبَراپلیکیشن ایرانسل من، سرویس هایی را در حوزه های آموزش، VOD و …، عرضه می کند. در آینده هم سرویس ابری، سلامت الکترونیک، مرورگر و موتور جستجو و … را عرضه می دهیم. عباسی آرند افزود: در انتها به نظر می آید چشم انداز آتی، بحث 6G است. مقایسه بین 4G و 5G و 6G نشان داده است که متوسط پیک سرعت به ترتیب از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه در 4G، به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در 5G و نزدیک ۱۰ ترابیت بر ثانیه در 6G می رسد. همینطور در نسل ششم، تأخیر به زیر یک دهم میلی ثانیه می رسد و سرعت هم بگونه ای است که ۱۴۲ ساعت فیلم را میتوان در یک ثانیه دانلود کرد. ما در ایران هم باید بتوانیم به همان سرعتی که 5G وارد کشور می شود، 6G را وارد فاز مطالعاتی کرده و این فرصت را پرارزش بدانیم، با کمک دانشگاه ها پروژه های مطالعاتی را تعریف نماییم و در توسعهی این نسل جدید فناوری، نقش ایفا نماییم. ما در ایرانسل پروژه های تحقیقاتی را در جهت رساله های ارشد و دکترا حمایت می نماییم و از دانشگاه ها و پژوهشگران دعوت می نماییم تا در پروژه های ایرانسل برای ایفای نقش بیشتر در توسعهی 6G، با ما همکاری کنند.
منبع: با فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب