ابتكار استاد دانشگاه لنكستر برای شناسایی سریع ویروس ها

به گزارش با فناوری یکی از اساتید ˮدانشگاه لنکسترˮ، مفهوم جدیدی عرضه کرده است که می تواند به شناسایی سریع ویروس ها کمک نماید.

به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، یکی از اساتید "دانشگاه لنکستر"(Lancaster University) انگلستان، مفهوم جدیدی را برای تجزیه و تحلیل سریع وجود ویروس از ویروس سرماخوردگی گرفته تا کروناویروس عرضه کرده است.
این روش که از یک راهبرد تحلیلی برای شناسایی نانوذرات استفاده می نماید، می تواند وجود ویروس ها را تنها طی ۲۰ ثانیه تشخیص دهد.
باآنکه این بررسی ها باید در آزمایشگاه انجام شوند اما شاید بتوان از آنها برای شناسایی سریع افرادی بهره برد که به بیمارستان رجوع می کنند تا مشخص شود که آیا به ویروس مبتلا هستند یا خیر. این کار به پزشکان کمک می نماید تا در مورد روش های درمانی تصمیم بگیرند و بیماران را در بخش های جداگانه پذیرش کنند.
این روش جدید که تحلیل "SV ICP-MS" نام دارد، می تواند برای شناسایی سریع خانواده ویروس ها به کار برود. در هر حال، باآنکه این مفهوم می تواند تشخیص دهد که فردی به کروناویروس مبتلا است اما نمی تواند نوع آنرا تعیین کند. هنوز باید آزمایش های بیشتری صورت بگیرند تا ویروس خاصی که شخص به آن مبتلا شده است، مشخص شود.
باآنکه SV ICP-MS، جایگزین آزمایش هایی نیست که به صورت ویژه برای شناسایی انواع عفونت های کووید-۱۹ ابداع شده اند اما شاید بتوان از این روش برای تشخیص این مورد بهره برد که آیا ویروس ها از یک خانواده هستند یا خیر. اگر وجود یک ویروس تشخیص داده شود، آزمایش ویژه تری مورد نیاز است.
این مفهوم که توسط پروفسور "کلود دگولدر"(Claude Degueldre)، استاد دانشگاه لنکستر عرضه شده است، نمونه های رقیق مایعاتی مانند مخاط بینی یا بزاق دهان بیماران را به کار می گیرد. از یک مشعل پلاسما برای اتمیزه کردن و یونیزه کردن ذرات ویروس استفاده می شود. این فرایند روی DNA یا آران ای انواع ویروس، طی چند ثانیه کار می کند.
تحلیل های تکمیلی مانند روش های توالی یابی موجود می توانند مورد بررسی قرار بگیرند تا شناسایی تکمیل شود؛ هر چند که این فرایند امکان دارد دو روز زمان ببرد.
یکی دیگر از مزایای اصلی این روش، توانایی آزمایش سریع شمار زیادی از نمونه ها است.
دگولدر اظهار داشت: آنچه ما پیشنهاد می نماییم، یک آزمایش جدید کووید-۱۹ نیست؛ بلکه یک مفهوم جدید است که می تواند ویروس ها را به سرعت کشف کند. این روش برای شرایطی مفید می باشد که افراد، بیمار هستند اما معلوم نیست که به ویروس مبتلا شده اند یا شرایط دیگری آنها را بیمار کرده است. این مفهوم، به گروه بالینی اطلاع می دهد که آیا ویروسی وجود دارد یا خیر تا آنها بتوانند اقدامات درمانی را بموقع آغاز کنند. برای کشف عفونت دقیق ویروسی، هنوز به آزمایش های بیشتری نیاز است اما عرضه نتایج آن، بیشتر زمان می برد.
کاربرد دیگر این مفهوم، آزمایش نمونه های آب موجود در سیستم های فاضلاب و یا رودخانه ها است. این نتایج، به متخصصان بهداشت عمومی کمک می کنند تا شهرهایی را که ویروس در آنها شیوع می یابد، شناسایی کنند.
این پژوهش، در مجله "Talanta" به چاپ رسید.

1400/02/08