گزارش تحلیلی مهر؛

نقش توئیتر در انتخابات آمریكا

نقش توئیتر در انتخابات آمریكا

با فناوری: بااینکه نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا مشخص شده است اما نمی توان از نقشی که توئیتر برای تأثیرگذاری بر این انتخابات ایفا کرد، غفلت کرد.



به گزارش با فناوری به نقل از مهر، سال ۲۰۲۰ سال نقش آفرینی شبکه های اجتماعی در عرصه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و به جرأت می توان گفت این شبکه ها در زمینه تأثیرگذاری بر افکار عمومی و جهت دهی به اذهان مردم نقش قابل توجهی ایفا کردند.
اگر در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با دسترسی غیرقانونی به پست ها و اطلاعات کاربری بیش از ۸۰ میلیون کاربر آمریکایی فیسبوک بوسیله شرکتی انگلیسی به نام کمبریج آنالیتیکا توانست از نظرات و دیدگاه های آنها باخبر شده و برای هر یک از آنها تبلیغات هدفمند ارسال نماید، بگفته کارشناسان در سال ۲۰۲۰ شرایط به ضرر وی تغییر نمود و برخی شبکه های اجتماعی تصمیم گرفتند در قبال وی و مطالب جنجالی و دروغین ارسالی او با جدیت و سرسختی موضع بگیرند و اجازه انتشار گسترده آنها در فضای مجازی را ندهند.
محدودیت های بی سابقه توئیتر در ارتباط با انتخابات آمریکا
توئیتر در ماه های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ محدودیت های زیادی در مورد توئیت های ترامپ اعمال کرد و پس از برگزاری انتخابات هم توئیت های وی در مورد تقلب و کلاهبرداری در انتخابات، مشکلات رأی گیری پستی و پیروزی خودش در انتخابات را به شیوه های مختلف محدود یا بعنوان محتوای دروغین علامت گذاری کرد.
توئیتر حساب کاربری دونالد ترامپ را بارها و بارها به دلیل انتشار محتوای دروغین و جعلی محدود و حتی برخی پست های وی را حذف کرده و هشدار داد که در صورت نقض سیاست های توئیتر این کار را باز هم ادامه می دهد و سختگیری دراین زمینه را پس از اختتام ریاست جمهوری ترامپ تشدید می کند.
به گفته شانون مک گریگور دانشیار دانشگاه کارولینای شمالی، در مورد ضرورت محدود کردن حساب کاربری دونالد ترامپ در توئیتر بین دانشگاهیان، روزنامه نگاران و بخش زیادی از افکار عمومی اجماع وجود داشت. در عین حال توئیتر دراین زمینه بسیار سختگیرانه تر از فیسبوک و یوتیوب عمل کرد و پس ترامپ نیز دراین زمینه در واکنش به توئیتر واکنش های تندی نشان داد.
سخت گیری درباره بازنشر محتوای بگفته توئیتر «جعلی»
شانون مک گریگور در مصاحبه با سایت ادویک گفته است: توئیتر برای مقابله با توئیت های دروغین ترامپ از روش های فناورانه و هم از کنترل های انسانی استفاده نمود. فیسبوک و یوتیوب برای جلوگیری از بازنشر مطالب ارسالی بوسیله حساب های ترامپ به الگوریتم های محدودکننده یا مسدودکننده خاص متوسل نشدند، اما توئیتر بازنشر توئیت های بگفته خود جعلی ترامپ را به شیوه های مختلف محدود کرد.
سیوهوا شن استادیار دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با ان پی آر اظهار داشت: قدرت واقعی شبکه های اجتماعی برگرفته از گسترش و توزیع پیام های مختلف است. توئیتر دراین زمینه و برای محدود کردن میزان بازنشر پست های ترامپ نسبت به فیسبوک بیشتر کوشش کرد تا جلوی بازنشر اخبار بگفته خود، دروغین را بوسیله حساب ترامپ بگیرد.
سختگیری توئیتر در قبال پست های ترامپ از زمان آغاز تظاهرات معترضان به قتل جرج فلوید در تابستان گذشته شروع شده بود. ترامپ در واکنش به این اعتراض ها معترضان را تهدید به واکنش خشن و اعمال زور توسط پلیس کرد. توئیتر هم در واکنش برخی پست های ترامپ را محدود یا علامت گذاری کرد. اما فیسبوک در قبال همان مطالب سخت گیری خاصی را اعمال نکرد. سکوت فیسبوک در مقابل این توئیت های جنجالی ترامپ موجب شد خیلی از شرکت های تجاری و آگهی دهندگان ارسال تبلیغات برای انتشار در فیسبوک را متوقف کرده و از رویکرد سختگیرانه توئیتر پشتیبانی کنند.

نیمی از پست های ترامپ در یک روز برچسب خوردند
فعالیت های توئیتر برای محدود کردن توئیت های دونالد ترامپ در ایام منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اوج گرفت و بررسی های نیویورک تایمز نشان میدهد این شبکه اجتماعی در پنجشنبه منتهی به روز رأی گیری نیمی از ۱۴ پست ارسالی ترامپ را بعنوان مطالب حاوی اطلاعات گمراه کننده یا مطالب منازعه برانگیز برچسب زد.
در روز بعد یعنی جمعه نیز توئیتر از ۴۴ توئیت و ری توئیت ارسالی ترامپ ۱۵ مطلب را به شیوه مشابهی برچسب زد. در همین روزها مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک اشاره کرد که قصد ندارد مشابه توئیتر عمل کرده و به دنبال بررسی صحت و سقم ادعاهای ترامپ نخواهد بود. در ایام پس از برگزاری انتخابات هم توئیتر برخی توئیت های ترامپ در مورد تقلب در انتخابات را مخفی کرد و تنها در صورت کلیک بر روی متن هشدار توئیتر مشاهده این توئیت ها ممکن می شد.
توئیتر از این طریق بازنشر این مطالب و تأثیرگذاری آنها بر روی افکار عمومی را کند کرد.
ستاد انتخاباتی ترامپ ادعا نمود هدف از این اقدام ساکت کردن رئیس جمهور آمریکاست اما سخنگوی توئیتر در واکنش اعلام نمود این شرکت مقابل توئیت های حاوی مطالب دروغین موضع گیری می کند و هر مطلبی که حاوی ادعای پیروزی دروغین یا اطلاعات گمراه کننده باشد را حذف خواهدنمود.
پیش بینی می شود توئیتر پس از اختتام دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در قبال وی همچنان بسیار سختگیرانه عمل کند و در صورت تکرار انتشار اخبار جعلی و دروغ توسط وی حساب کاربری وی را تعلیق و حتی مسدود کند.
نقش پر رنگ توئیتر در جریان انتخابات آمریکا
در همین زمینه دکتر میثم علیزاده، استاد دانشگاه هاروارد و پژوهشگر فوق دکتری «علوم اجتماعی محاسباتی» با خبرنگار مهر گفتگو کرده است. وی در این زمینه به مهر می گوید: توئیتر در جریان انتخابات آمریکا خیلی فعال بود. خودش را از سایر پلت فرم ها جدا کرد و اقدامات موثری را به صورت شفاف انجام داد. همین طور از یک سال پیش از انتخابات هرگونه تبلیغات سیاسی را ممنوع کرد. این به این معنا نبود که یک کاربر ساده نمی توانست درباره انتخابات حرف بزند بلکه به این معنا بود که اگر سفارشاتی که پلت فرم ها برای تبلیغات از شرکتها می گرفتند، جهت گیری سیاسی داشت آنرا قبول نمی کرد. این شبکه اجتماعی در حقیقت قسمتی از درآمد خودرا از این طریق حذف نمود.

وی با اعلان اینکه توئیتر در زمینه مقابله با اخبار جعلی نیز پیش قدم بود و اقداماتی انجام داد، اظهار داشت: کرونا دراین زمینه به پلت فرم ها کمک کرد. به علت ابعاد و خسارات جانی که کرونا داشت، پلت فرم ها دست به کار شدند و برای مقابله با اخبار جعلی اقداماتی را انجام دادند. مثلاً همین توئیتر مبادرت به برچسب زنی توئیت های چند رئیس جمهور زد و اعلام نمود که مطالب این افراد درباره کرونا حاوی اطلاعات نادرستی است. این اقدام یک تابوشکنی بود بدین جهت که می توان توئیت افراد مهمی مانند روسای جمهور کشورهای مختلف را مورد درست نمایی و صحت سنجی قرار داد.
علیزاده اضافه کرد: این اقدام مقدمه ای شد تا توئیتر در جریان انتخابات آمریکا نیز با کمترین هزینه دست به چنین اقداماتی بزند.
وی گفت: در ابتدای امر، ترامپ موقعی که رأی گیری به صورت پستی در خیلی از حوزه های انتخابی عنوان شد و مورد موافقت نهادهای ذیربط قرار گرفت، توئیت زد که این شیوه رای گیری موجب تقلب می شود و توئیتر هم سریع برچسب زد و اعلام نمود که این اطلاعات درست نیست. همین طور در جریان انتخابات موقعی که فردی درون خاک آمریکا می خواست توئیت های در رابطه با انتخابات و سیاست را ریتوئیت کند، توئیتر پیامی می داد در خصوص اینکه آیا می خواهید مطلبی هم درباره چیزی که ریتوئیت می کنید، بنویسید؟ این پلت فرم از این طریق می خواست به صورتی مطمئن شود که فرد مطلب را مطالعه کرده است.
استاد دانشگاه هاروارد اظهار داشت: نتیجه مطالعه ای که توئیتر دراین زمینه انجام داد، نشان داد که این امر، نرخ کلیک کردن روی مطلبی که فرد می خواست ریتوئیت کند را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داد. یکی از دلیلهای انتشار اخبار نادرست این بود که افراد لینک را باز نمی کردند و بدون مطالعه ریتوئیت می کردند.
آیا توئیتر نتیجه انتخابات آمریکا را تعیین کرد؟
وی در پاسخ به این پرسش مهر که اقدامات توئیتر چقدر در نتیجه نهایی انتخابات آمریکا موثر بوده است، اظهار داشت: پاسخ دادن به اینکه این اقدامات در نتیجه نهایی انتخابات آمریکا موثر بوده است یا نه خیلی دشوار است. در انتخابات ۲۰۱۶ هم بحث هایی عنوان شد و گفتند که اقدامات فضای مجازی در نتیجه انتخابات تأثیرگذار بوده است اما مطالعات بعدی و جمع بندی پژوهشگران این ادعاها را رقیق تر کرد. حالا نیز خیلی بعید می دانند که اقدامات توئیتر و سایر شبکه ها بتواند اثرگذاری از جنس تغییر رأی در انتخابات آمریکا داشته باشد.
علیزاده اضافه کرد: به علت اینکه داده ها در اختیار پژوهشگران نیست، مطالعه با بهره گیری از داده روی این زمینه انجام نشده است.
وی همین طور تاکید کرد: بعضی از اقدامات در توئیتر می تواند به دو قطبی شدن فضا در جریان انتخابات آمریکا دامن بزند. از طرف دیگر شاهد این نیز بودیم که میزان مشارکت در انتخابات زیاد بود. این توئیت ها و اقدامات توئیتر نظیر برچسب جعلی و نادرست زدن روی برخی توئیت ها خصوصاً توئیت های ترامپ، می تواند روی افرادی که با ترامپ خیلی هماهنگ نبودند و طرفدارش نبودند نیز تأثیر گذار باشد. مثلاً فردی بوده که برنامه ای جهت شرکت در انتخابات نداشته اما این اقدامات در توئیتر و این توئیت ها سبب شده تحریک شود و رأی دهد.
وی با تاکید بر اینکه بحث اثرگذاری کارهای آنلاین در رسانه های اجتماعی بر اتفاقات آفلاین و سطح جامعه بحث خیلی مشکل و پیچیده ای است، اظهار داشت: شاید فقط ۴ یا ۵ مقاله علمی و جامع قابل استناد در کل جهان دراین زمینه داشته باشیم.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه هاروارد اظهار داشت: نظریه پردازی، نظریه و گمانه زنی زیاد بوده اما ما در دانشگاه بعنوان محقق تا چیزی اثبات نشود آنرا قبول نمی نماییم.
علیزاده گفت: نظر من این است که اینگونه اقدامات توئیتر بیشتر منجر به افزایش دو قطبی در جامعه آمریکا می شود. گفتمان را کمتر می کند و احتمال تنش بیشتر می شود. خصوصاً اگر اخبار نادرستی که توسط توئیتر برچسب زده می شود درباره موضوعات چالش برانگیز باشد.
وی همین طور تصریح کرد: مطالعه ای که چنین تأثیراتی را برای مدت زمان زیاد (مثلاً چند سال) در نظر گرفته باشد، نداریم.


منبع:

1399/10/10
00:12:23
0.0 / 5
1237
تگهای خبر: پژوهش , تبلیغات , دانشگاه , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است