تبدیل زباله به كمپوست طی 48 ساعت در آشپزخانه

تبدیل زباله به كمپوست طی 48 ساعت در آشپزخانه

یك دستگاه جدید می تواند ضایعات و پسماند مواد غذایی را در آشپزخانه طی ۴۸ ساعت به كمپوست تبدیل كند.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، استفاده از کمپوست یک روش عالی جهت استفاده از پسماندهای غذایی است، اما تبدیل این پسماندها به کمپوست امکان دارد چندین هفته یا بیشتر طول بکشد و طی فرایند تبدیل، بوی بدی می دهد و یا حشرات را جذب نماید. حالا یک دستگاه جدید معروف به "کالیا"(Kalea) ادعا می کند که تنها در مدت دو روز می تواند پسماند مواد غذایی را به کمپوست تبدیل کند.
"کمپوست"، پسماندهای آلی تجزیه شده و نسبتا پایدار حاصل از فرایند پوسش است. پوسش یا کمپوست کردن، عمل پوساندن و تجزیه بقایای گیاهی، حیوانی یا زباله های شهری، همینطور لجن فاضلاب است که تحت شرایط خاص و روش های گوناگون انجام می گیرد. این عمل شاید کهن ترین روش بازیافت باشد. مواد آلی موجود در توده مصرفی برای کمپوست از ضایعات کشاورزی، مواد خوراکی و زباله هایی است که از طریق تجزیه هوازی و بی هوازی به خاک سیاه و سفید غنی تبدیل می شوند که بعنوان کود در کشاورزی مصرف می شود. فرایند کمپوست بسیار ساده است و به دست افراد با تجربه در خانه های خود، کشاورزان در زمین هایشان و به شکل صنعتی هم انجام می شود. کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیکی میکروارگانیسم هایی است که توانایی شکستن مولکول های درشت مواد آلی را دارند.
این کود که از پسماندهای کشاورزی، خانگی و خوراکی تولید می شود یکی از عالی ترین کودها برای مصارف کشاورزی به حساب می آید و تولیدکنندگان گل و گیاه هم امکان بهره گیری از این کود را دارند. منیزیوم و فسفات موجود در این کود سبب آبرفتی شدن خاک های کشاورزی و جذب سریع تر مواد مغذی درون خاک می شود. کمپوست، خاک بسیار غنی و مورد استفاده است که در مکان هایی همچون در باغ ها، محوطه سازی، باغداری، و کشاورزی بعنوان کود به کار می روند. کمپوست بعنوان یک آفت کش طبیعی برای خاک هم شناخته می شود و در خاک اکوسیستم ها برای کنترل فرسایش زمین و جریان بهسازی خاک، ساخت و ساز تالاب و بعنوان پوشش دفن زباله بسیار مفید می باشد.


"کالیا" که توسط یک تیم آلمانی متشکل از دانشمندان مواد، مهندسان و باغداران بوجود آمده است، به اندازه یک سطل آشغال آشپزخانه است و جای کمی در آشپزخانه می گیرد.
همه در خانه های خود پسماندهای غذایی همچون گوشت، ماهی یا لبنیات تولید می کنند و آنها را به سطل زباله می ریزند، در حالیکه با استفاده از "کالیا" خواهند توانست از کمپوست بوجود آمده برای اهداف مختلفی همچون کمک به رشد گل و گیاه خانگی خود استفاده کنند.
این دستگاه با فشار دادن یک دکمه فعال می شود و سپس پسماندها را در محفظه اول خود خرد و خشک می کند و فرایند تبدیل آن به کمپوست را شروع می کند. بعد از اتمام این فرایند، مواد آلی به محفظه دوم ریخته می شوند.
به قول طراحان، دما، رطوبت و هوادهی در محفظه اول برای تسریع در متابولیسم میکروارگانیسم های موجود در زباله بهینه شده است و گزارش شده که این سبب می شود که میکروب ها مواد را خیلی سریع تر از آنچه در یک انباشت منظم کمپوست تجزیه می کنند، تجزیه کنند.


سپس کمپوست حاصل به محفظه دوم که یک سطل قابل جابجایی در قسمت پایین دستگاه است، ریخته می شود که کاربران می توانند آنرا بیرون آورده و داخل باغچه خود خالی کنند.
با این که بوی بد زیادی در فرایند کمپوست ایجاد می شود، اما "کالیا" از فیلترهای هوا که قابل تعویض هم هستند، برای جذب بوی بد و عدم انتشار آن بهره می برد.
"کالیا" نام خویش را از یک واژه در زبان هاوایی به معنای "مملو از شادی" گرفته است.
قیمت برنامه ریزی شده برای این محصول بعد از تولید انبوه، ۸۹۹ یورو (۱۰۵۶ دلار) است.




منبع:

1399/07/27
21:33:53
5.0 / 5
1827
تگهای خبر: بازی , تولید , دستگاه , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است