محققان انگلیسی:

گاوها هم رفیق می خواهند!

گاوها هم رفیق می خواهند!

به گزارش با فناوری مطالعات نشان می دهد گاوها در صورت جدایی از گاوی كه اغلب در كنارشان است، استرس می گیرند و در واقع مثل انسان احتیاج به یك دوست نزدیك دارند.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از پلنت بیس، با افزایش تقاضا برای لبنیات در سطح جهان، خیلی از گاوها در گروه های بزرگ در دامداری ها در كنار هم نگه داری می شوند و چندان به نحوه برخورد با این حیوان فكر نمی گردد.
محققان تابحال بر رفتار پرخاشگرانه گاوها متمركز بوده اند، اما اخیرا به احساسات و عواطف شبیه به انسان آنها پی برده اند و دریافته اند كه آنها به گاوی كه اغلب كنارشان است، وابسته می شوند و احساس رفاقت می كنند.
محققان دانشگاه نورثهمپتون(Northhampton) با هدایت "كریستا ماری مك لنان" با بررسی دو دامداری بزرگ كه خانه چند هزار گاو است، مبادرت به بررسی چگونگی برخورد گاوها با همتایان خود كردند.
محققان گله ای از ۴۰۰ گاو هلشتاین-فریزی را در یك خوابگاه گذاشتند و متوجه ایجاد پیوندهای اجتماعی بین گاوها به صورت فرد به فرد شدند.
آنها دریافتند كه یك گاو حداقل ۲۵ درصد از وقت خویش را با یك گاو خاص كه وی را بعنوان رفیق برگزیده است، سپری می كند.
محققان دریافتند كه قوی ترین ارتباط در گاوها و گله های جوان شكل می گیرد. گاوها بین سنین هفت تا یازده ماهگی مثبت ترین رفتارهای اجتماعی و قوی ترین روابط دوستانه را به نمایش گذاشتند و با بزرگتر شدن آنها، روابط بسیار ضعیف تر بود.
بررسی ها نشان داد گاوها هنگام جدا شدن از دوست خود گرفتار استرس می شوند.
دانشمندان برای سنجش میزان استقامت پیوند بین دو گاو كه با هم دوست شده اند، یكی از گاوها را برای مدت زمان ۳۰ دقیقه از گله خارج كردند. هنگامی كه این گاو از دوست خود جدا شد، ضربان قلب وی به صورت قابل ملاحظه ای كاهش پیدا كرد.
"مك لنان" در تحقیق خود نوشت: این نتایج از آن حكایت می كند كه گاوها در گله احتیاج به حمایت اجتماعی دارند و داشتن یك دوست صمیمی به كاهش استرس و فشار آنها كمك می نماید. طی جدایی طولانی مدت به مدت دو هفته، تغییرات رفتاری و فیزیولوژیكی شدیدی در گاوها دیده شد و حتی تولید شیر آنها به میزان قابل توجهی كاهش پیدا كرد.
وی ادامه داد: با افزایش سن آنها و تجربه چند بار گروه بندی مجدد، این احساس و ارتباط حدودا از بین می رود و تمایل گاوها به داشتن ارتباط كم می شود.
مك لنان در انتها اظهار داشت: با گروه بندی مجدد، هیچ گونه تغییر دیگری در رفتار، زیست شناسی و تولید شیر آنها مشاهده نشد. این نشان داده است كه جدا كردن گاوها از دوست شان بیشتر از گروه بندی مجدد واكنش استرسی در آنها به وجود می آورد.



1398/07/20
14:22:04
5.0 / 5
4288
تگهای خبر: تحقیقات , تولید , دانشگاه , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است