جریان دوئل آمازون و فیسبوك چیست؟

جریان دوئل آمازون و فیسبوك چیست؟

به گزارش با فناوری شركت های آمازون و فیسبوك هر دو طی كنفرانس اخیری كه برگزار كردند از توسعه عینك های هوشمند خود خبر دادند اما واقعا جریان رقابت این دو شركت نامی چیست؟


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از سی. ان. بی. سی، روز چهارشنبه هفته گذشته فیسبوك و آمازون هر دو كنفرانسی برگزار كردند كه فاصله سالن كنفرانس آنها با یكدیگر۸۵۰ مایل(۱۳۶۷.۹۴ كیلومتر) بود. اما نكته جالب هر دو كنفرانس این بود كه آنها دقیقا طی یك روز از عینك های هوشمند خود كه در آینده عرضه خواهند شد، رونمایی كردند.
در رویداد "Oculus Connect ۶" كه روز چهارشنبه در شهر سن خوزه كالیفرنیا برگزار شد، فیسبوك برنامه خویش را برای عینك واقعیت افزوده اعلام نمود كه توسط آن كاربران می توانند در هر زمان و مكانی به صورت مجازی كنار هم باشند.


"مایكل آبراش"(Michael Abrash) رهبر بخش تحقیق فیس بوك در رویداد بزرگ Oculus Connect ۶ در مقابل جمعیت زیادی ایستاد و اعلام نمود كه در تلاش است تا فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به منظور ایجاد یك "حضور اجتماعی"(social presence) تركیب كند. ایده فیس بوك به این صورت است كه دو نفر در هر نقطه از جهان كه هستند با زدن عینك های خاصی كه فیس بوك قصد توسعه آنرا دارند می توانند به صورت مجازی یكدیگر را در كنار هم ببینند و با یكدیگر صحبت كنند. كاربران این امكان را دارند كه فضای مشترك خویش را با شخص دیگری به اشتراك گذارند، احساسات خویش را در زمان واقعی بیان كنند و از عینك واقعیت افزوده استفاده كنند تا به هر نقطه از جهان كه می خواهند سفر كنند. به قول مسؤلان فیس بوك، هم اكنون این فناوری می تواند چهره را در زمان واقعی اندازه گیری نماید و همینطور نماد كامل بدن شخص و مدل سه بعدی او را ایجاد كند.


در شمال سیاتل هم آمازون از عینك های سبك و هوشمند "اكو فریمز"(Echo Frames) خود رونمایی نمود. شاید برایتان سوال شود كه پس قابلیت عینك های هوشمند مذكور چیست كه در پاسخ می گوییم یكی از تفاوت این عینك ها این است كه در قاب این عینك ها چهار بلندگوی كوچك و دو میكروفن پرتویی تعبیه شده اند. این تنظیمات به كاربران اجازه می دهد تا وقتی خارج از خانه یا محل كار خود هستند با دستیار صوتی هوشمند آمازون(الكسا) در ارتباط باشند و كارهایی را كه مایلند در نبود آنها صورت گیرد مانند روشن یا خاموش كردن چراغ، تنظیم برنامه ها یا كارهای دیگر را انجام دهند. علاوه بر آن كابران می توانند همانند عینك های دیگر عدسی(لنز) آنرا هم بعد از رفتن به چشم پزشك عوض كنند. یكی دیگر از قابلیت های جالب عینك هوشمند آمازون این است كه كاربران می توانند توسط آن به گوشی خود هم متصل شوند. كاربران برای انجام این كار تنها می بایست با كشیدن یك صفحه لمسی كه در قسمت سمت راست فرم عینك قرار دارد اعلان های تلفن همراه خویش را بشنوند.
آمازون از این توانایی با عنوان فیلتر "وی.آی. پی"(VIP filter) یاد كرده است چونكه به كاربران این امكان را می دهد تا تصمیم بگیرند مایلند اعلان های كدام برنامه ها را از روی عینك خود بشنوند. این محصول حالا در مرحله پیش سفارش است و كاربران می توانند این محصول را با قیمت ۱۷۹ دلار سفارش دهند. این عینك ها هم اكنون تنها می توانند به گوشیهای دارای سیستم عامل اندروید متصل شوند و سیستم آن، گوشیهای دارای سیستم عامل آی. او. اس را پشتیبانی نمی نماید. شاید با دیدن قابلیت هایی كه درون این عینك تعبیه شده اند تصور كنید وزن آن از دیگر عینك ها سنگین تر است اما چنین نیست چون كه وزن آن تنها ۳۱ گرم است.


رویدادهایی كه به میزبانی این دو غول اینترنتی برگزار شد، نشان داد كه هدف جدید این شركت ها، توسعه تلفن های هوشمند و تبلت و دستگاه های متصل مانند ساعت نیست و توسعه عینك های هوشمندی كه كاربردهای فراوانی دارند در صدر اهداف آنها است.
مایكروسافت، گوگل و اپل همه رویكردهای خاص خویش را برای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دارند، اما توسعه فناوری های این چنینی كه گونه ای فناوری چهره محسوب می شوند، برای فیسبوك و آمازون بسیار مهم می باشد و باید هم این چنین باشد چون كه سه شركت مایكروسافت، گوگل و اپل هر كدام پرچم دار یك فناوری هستند. برای مثال مایكروسافت در حوزه كامپیوتر شخصی پیروز شد و اپل و گوگل هم سیستم عامل اصلی موبایل های امروزی را توسعه داده اند.
"مارك زاكربرگ" مدیرعامل فیسبوك اظهار داشت: من مدت ها است كه گفته ام واقعیت افزوده و مجازی، سكوی مهم بعدی و در صدر اهداف ما خواهند بود. در اوایل هفته جاری، فیسبوك از خرید آزمایشگاه های "CTRL" اطلاع داد كه طی آن پژوهشگران می توانند سیگنال های الكتریكی را از نخاع افراد بخوانند و آنها را به سیگنالی ترجمه كنند كه كامپیوتر ها بتوانند آنرا درك كنند. بنابر گزارش ها فیسبوك بین ۵۰۰ میلیون تا یك میلیارد دلار برای مراحل اولیه این هدف پرداخت كرده است. آمازون هم علاوه بر این محصول، از محصولات هوشمند دیگری هم رونمایی نمود حال باید دید در دوئل میان این دو شركت بزرگ كدامیك پیروز خواهند شد و زودتر فناوری منحصر به فردی را توسعه خواهند داد.



1398/07/08
20:45:58
5.0 / 5
4239
تگهای خبر: آزمایش , اپل , اینترنت , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است