پژوهشگران ناسا:

سیاره زهره در گذشته قابل سكونت بوده است

سیاره زهره در گذشته قابل سكونت بوده است

به گزارش با فناوری پژوهشگران ناسا در بررسی های جدید خود به این نتیجه رسیدند كه احیانا سیاره زهره، در گذشته شرایط مناسبی برای سكونت داشته است.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، پژوهش های "موسسه مطالعات فضایی گادرد"(GISS) ناسا نشان می دهند كه شرایط سیاره زهره به مدت دو تا سه میلیارد سال طوری بوده كه امكان سكونت در آن وجود داشته است. تغییرات قابل توجه این سیاره، بیشتر از ۷۰۰ میلیون سال پیش شروع شده و ۸۰ درصد این سیاره را تحت تاثیر قرار داده اند؛ در نتیجه قابلیت سكونت در آن به تدریج كاهش یافته و از بین رفته است.
نتایج بررسی های اخیر ناسا نشان می دهند كه زهره در این بازه زمانی دو تا سه میلیاردی، هوای مناسب و آب مایع كافی داشته و به همین دلیل، مكان مناسبی به منظور زندگی بوده است.
این پژوهش، بینش جدیدی در مورد سوابق اقلیمی زهره عرضه می دهد و شاید نتایج قابل توجهی جهت بررسی شرایط سكونت در سیارات خورشیدی به همراه داشته باشد كه در مدارهای مشابه قرار دارند.
پژوهشگران ناسا، تا حدود چهل سال پیش بر این باور بودند كه شاید زمانی سیاره زهره، یك اقیانوس عمیق داشته است. دكتر "مایكل وی"(Michael Way) و "آنتونی دل جنیو"(Anthony Del Genio)، پژوهشگران موسسه گادرد جهت بررسی اقلیم زهره در گذشته، پنج مورد شبیه سازی سه بعدی را بر مبنای سطوح گوناگون پوشش آب روی این سیاره انجام دادند.
آنها با این شبیه سازی ها دریافتند كه زهره حدود سه میلیارد سال، دمای ثابتی بین ۲۰ تا ۵۰ درجه داشته و این دما، امكان سكونت موجودات گوناگون را در آن فراهم می كرده است.


دكتر وی اظهار داشت: فرضیه ما این است كه شاید زهره برای میلیاردها سال، اقلیم ثابتی مانند زمین داشته و تغییرات اقلیمی، آنرا به یك سیاره غیرقابل سكونت تبدیل نموده است. بعد از تمام شدن ذخایر آب زهره، میزان دی اكسید كربن در جو آن افزایش یافت و این، آخر امكان حیات در زهره بود.
فرضیه پژوهشگران نشان داده است كه اگر شرایط كنونی زهره با شرایط آن در گذشته یكسان بود، این سیاره را به محل مناسبی به منظور زندگی تبدیل می كرد.
دكتر وی ادامه داد: ما جهت بررسی زهره، به مأموریت های بیشتر و اطلاعات جامع تری نیاز داریم تا بتوانیم سابقه و تكامل آنرا درك نماییم. در هر حال، مدلهای سه بعدی ما نشان می دهند كه سیاره زهره كنونی با سیاره زهره پیشین، تفاوت های قابل توجهی دارد. شاید این نتایج پژوهش بتوانند امكان بررسی سیارات فراخورشیدی كه در پیرامون زهره قرار دارند و شاید قابل سكونت باشند، فراهم نمایند.



1398/07/01
21:45:06
5.0 / 5
4411
تگهای خبر: پژوهش , سیاره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است