با همكاری دانشمند ایرانی صورت گرفت

بررسی محیط شهری با نصب سنسور روی تاكسی ها

بررسی محیط شهری با نصب سنسور روی تاكسی ها

با فناوری: پژوهشگران دانشگاه ˮام.آی. تیˮ با همكاری دكتر ˮامین انجم شعاعˮ دانشمند ایرانی، محیط شهرهای بزرگ را با كمك سنسورهای نصب شده روی تاكسی ها مورد بررسی قرار دادند.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از ام. آی. تی نیوز، شهرها، خاصیت های گوناگونی همچون آلودگی هوا، آب و هوا، الگوهای ترافیك و كیفیت جاده را شامل می شوند كه باید مورد بررسی قرار بگیرند. انجام دادن بعضی از این بررسی ها، با استفاده از ابزاری كه به ساختمان ها متصل می شوند، امكان پذیر است اما پژوهشگران دانشگاه "ام.آی. تی"(MIT) با همكاری دكتر "امین انجم شعاع"(Amin Anjomshoaa)، از اعضای "آزمایشگاه سنسیبل سیتی"(Senseable City Lab) این دانشگاه، سنسورهای ارزان قیمتی ابداع نموده اند كه به تاكسی ها متصل می شوند و این بررسی ها را در مقیاس بزرگ تر در سراسر شهر انجام می دهند.
پژوهشگران به جهت اینكه بدانند چه تعداد تاكسی برای چنین بررسی هایی مورد نیاز است، داده های مربوط به عبور و مرور را در ۹ شهر بزرگ سه قاره تحلیل كردند و به نتایج جدیدی رسیدند. این بررسی ها نشان دادند كه برای پوشش دادن یك ناحیه بزرگ، به تاكسی های كمی نیاز است اما جهت بررسی كامل یك شهر، باید از تاكسی های زیادی بهره برد.
در این بررسی، تنها ۱۰ تاكسی توانستند یك سوم خیابان های منهتن را طی یك روز پوشش دهند و ۳۰ تاكسی از عهده پوشش دهی نیمی از منهتن در یك روز برآمدند اما برای پوشش دادن ۸۵ درصد منهتن طی یك روز، باید بیشتر از ۱۰۰۰ تاكسی مورد استفاده قرار می گرفتند.
"كوین اوكیف"(Kevin O’Keeffe)، از نویسندگان این پژوهش اظهار داشت: قدرت سنسور تاكسی ها، به شكل غیرمنتظره ای بالا بود. بااینكه در این بررسی، یك سوم خیابان ها بسادگی و تنها با ۱۰ تاكسی ارزیابی شدند اما بررسی در مراحل بعد دشوارتر شد.
پژوهشگران، همین بررسی را در شهرهای شیكاگو، سانفرانسیسكو، وین، پكن، شانگهای، سنگاپور و چند شهر بزرگ دیگر انجام دادند.
اوكیف اضافه كرد: نتایج بررسی ما نشان می دهند كه قدرت سنسور تاكسی ها در همه شهرها، مشابه یكدیگر است. ما تحلیل های خودرا در همه شهرها تكرار كردیم و به نتایج مشابهی دست یافتیم.
اعضای آزمایشگاه سنسیبل سیتی، شهرهای بزرگ را با كمك داده های حسگرها مورد بررسی قرار دادند. بااینكه حسگرهایی كه به ساختمان ها متصل می شوند هم می توانند چنین داده هایی را فراهم آورند اما دستیابی آنها به اطلاعات مورد نیاز نسبت به سنسورهای نصب شده روی تاكسی ها، محدود است.
اوكیف افزود: این حسگرها از نظر زمانبندی، كارآمد هستند اما فضای مورد نیاز را پوشش نمی دهند. از طرف دیگر، سنسورهای هوایی نیز محدودیت های خاص خودرا دارند. این حسگرها، فضای مورد نظر را پوشش می دهند اما كار در زمان مناسب صورت نمی گیرد. ما به ابزاری نیاز داریم كه هر دو نقطه قوت را داشته باشد و فضای مورد نظر را در زمان مناسب پوشش دهد.
بهترین چاره برای این كار، نصب حسگرها روی وسایل نقلیه بود و تاكسی ها، بهترین انتخاب برای نصب سنسور بودند برای اینكه اتوبوس ها، در مسافت محدودی حركت می كنند و كامیون ها نیز نمی توانند مانند تاكسی ها از عهده جمع آوری داده برآیند.
"كارلو راتی"(Carlo Ratti)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: بررسی محیط شهری، نقش مهمی در حفظ سلامت انسان ها دارد. این كار تابحال به صورت ابتدایی و با هزینه بالا صورت گرفته است اما ما اهتمام داریم چارچوب جامعی جهت بررسی محیط شهری ارائه دهیم تا این كار در مقیاس بزرگ و با هزینه كم صورت گیرد.
این پژوهش، در "نشست آكادمی ملی علوم آمریكا"(NAS) ارائه خواهد شد.




منبع:

1398/03/24
13:14:55
5.0 / 5
6089
تگهای خبر: آزمایش , ابداع , پژوهش , حسگر
این مطلب را می پسندید؟
(3)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است