راهنمایی رانندگان جگوار با گرما

راهنمایی رانندگان جگوار با گرما

به گزارش با فناوری شركت خودروسازی جگوار با كمك محققان دانشگاه گلاسگو در حال توسعه یك سیستم هدایت گرمایی برای خودرو هستند.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، از سقف های شفاف گرفته تا فرمان های قابل حمل، شركت خودروسازی جگوار لندروور (Jaguar Land Rover) از خلاقیت در طراحی نمی ترسد. آخرین طرح مفهومی آن هم یك سیستم ناوبری گرمایی در دو طرف فرمان به منظور هدایت راننده به مقصد خود است.
این سیستم كه اصطلاحاً "فرمان حسی" نامیده می شود بعنوان بخشی از یك پروژه تحقیقاتی با دانشگاه گلاسگو انجام می شود و به منظور مقابله با مشكل حواس پرتی راننده طراحی شده است.
جگوار لندروور می گوید این سیستم ۱۰ درصد از تصادفات مرگبار را می كاهد.
ایده این است كه فرمان به جای فرمان های صوتی یا تصویری با نشانه های حرارتی چشم رانندگان را روی مسیر متمركز كند. این سیستم سبب گرم شدن یا خنك شدن سریع بخش های مختلف فرمان در محدوده دمای ۶ درجه سانتیگراد می شود. ضمن اینكه درجه حرارت توسط كاربر قابل تنظیم است.
نحوه كار این سیستم بدین گونه است كه بعنوان مثال وقتی راننده در حال نزدیك شدن به یك پیچ خطرناك به سمت چپ است، سمت چپ فرمان گرم می شود تا راننده را متوجه این پیچ خطرناك كند.
این سیستم اخطار امكان دارد فقط بعنوان یك سیستم ناوبری تعبیر شود اما جگوار آنرا كمی بیشتر توصیف می كند و می گوید این هشدارهای حرارتی می توانند با اطلاع دادن نسبت به خطرات احتمالی، نزدیك شدن به تقاطع ها یا شرایطی كه به علت بدی آب و هوا دید خوبی وجود ندارد، رانندگان و سرنشینان را از خطرات دور كنند.
این سیستم هم اكنون تنها یك پروژه پژوهشی است كه نگاه جالبی به چگونگی بهبود ایمنی جاده ها از راه حس لامسه دارد.
"الكساندروز موزاكیتیس" مدیر ارشد تحقیقات الكتریكی جگوار می گوید: تحقیقات نشان داده است مردم به آسانی توانایی حس گرما و خنكی فرمان را در هنگام رانندگی دادند و می توان بدین وسیله ایمنی رانندگی را بالا برد و دیگر نیازی به هشدارهای اضافی مانند هشدارهای لرزشی یا صوتی و تصویری نیست.



1398/03/11
15:31:52
5.0 / 5
4639
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , دانشگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است