دستگاه تحریك عمقی غیرتهاجمی مغز ساخته شد

دستگاه تحریك عمقی غیرتهاجمی مغز ساخته شد

با فناوری: محققان كشور موفق به ساخت دستگاهی شدند كه تحریك غیرتهاجمی عمقی مغز با استفاده از جریان الكتریكی تداخلی را انجام می دهد.



به گزارش با فناوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خیلی از بیماری های عصبی و اختلالات روانشناختی امكان دارد به درمان های دارویی جواب ندهند یا این درمان ها دارای عوارض جانبی باشند. بدین سبب در سال های اخیر روشی با عنوان تحریك مغز جایگزین درمان های دارویی شده است. در این روش ساختار مغز با استفاده از جریان الكتریكی تحریك می شود كه به بهبود درمان كمك می نماید. تحریك مغز به دو صورت تحریك تهاجمی و تحریك غیر تهاجمی انجام می شود.
كاربرد روش های تحریك غیرتهاجمی مرسوم همچون تحریك مغناطیسی یا الكتریكی فراجمجمه ای در تحریك ساختارهای عمقی بدون اثر گذاری بر لایه های سطحی مغز بطور مستقیم هنوز اثبات نشده است. از جانب دیگر، روش تحریك عمقی مغز (تحریك تهاجمی) كه تحریكات الكتریكی مغز بوسیله قرار گیری الكترودهایی داخل بافت مغز انجام می شود خطراتی برای بیمار به همراه دارد. بدین سبب روش تحریك غیر تهاجمی عمقی مغز برمبنای میدان های الكتریكی تداخلی بعنوان روشی جدید برای تحریك الكتریكی ساختارهای عمقی مغز اخیرا معرفی شده و توسعه این روش از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه پروژه «تحلیل، توسعه و ارزیابی سیستم تحریك كننده غیر تهاجمی عمقی مغز به كمك جریان های تداخلی» را انجام دادند. هدف این پژوهش مطالعه عمیق مكانیسم اصلی این روش و ارزیابی آن با بهره بردن از تجزیه و تحلیل محاسباتی و ارزیابی آزمایشگاهی است.
فرزانه شایق مجری این پروژه درباره آن بیان كرد: انجام این پژوهش روشی جدید برای تحقیقات در حوزه تحریك عمقی مغز است. روش نوینی كه با استفاده از جریان الكتریكی تداخلی به صورت غیر تهاجمی به نقاط عمقی مغز دسترسی پیدا می نماییم. دستگاه مورد نیاز برای این كار ساخته شد و مراحل نخست كه همان تحقیق بر روی موش و فانتوم بود نیز با موفقیت پشت سر گذاشتیم. با تحریكاتی كه بر روی موش اعمال شد.
وی اضافه كرد: سیگنال های دریافت شده (پتانسیل محلی میدان) نشان داد كه این روش قابلیت تحریك نقاط عمقی مغز بدون اثر گذاری روی قشر مغز به صورت مستقیم دارا است.

1398/03/04
21:33:16
5.0 / 5
4496
تگهای خبر: آزمایش , پژوهش , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است