با تلاش پژوهشگران دانشگاه واترلو
پیل های سوختی، جایگزین سوخت های كنونی می شوند
به گزارش با فناوری پژوهشگران دانشگاه واترلو، پیل های سوختی جدیدی ابداع نموده اند كه نسبت به سوخت های متداول، هزینه كمتری در بر دارند.
به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه واترلو، پیشرفت پیل های سوختی كه گازهای گلخانه ای منتشر نمی كنند می تواند هزینه سوخت را به شكل قابل توجهی كم كند و این فناوری را به جایگزین مناسبی برای سوخت های متداول در وسایل نقلیه تبدیل كند. پیل سوختی، یك مبدل انرژی شیمیایی به انرژی الكتریكی است كه بازدهی بالایی دارد.
پژوهشگران "دانشگاه واترلو"(UWaterloo) كانادا، پیل سوختی جدیدی ابداع نموده اند كه زمان مورد نیاز برای عملكرد آن نسبت به فناوری های كنونی، تا ۱۰ برابر كمتر است. این پیل سوختی در صورت موفقیت می تواند نیروی مورد نیاز وسایل نقلیه الكتریكی را هم تأمین كند و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه باشد.
"ژیانگو لی"(Xianguo Li)، استاد مهندسی مكانیك دانشگاه واترلو اظهار داشت: روش طراحی این پیل سوختی طوری است كه باعث می شود هزینه آن نسبت به سوخت های نفتی كمتر باشد.
پژوهشگران در آغاز پروژه خود، بر ابداع وسایل نقلیه هیبریدی تمركز داشتند كه در آنها از دو یا چند منبع قدرت استفاده می شود. این وسایل نقلیه علاوه بر باتری الكتریكی، به موتورهای گازی هم مجهز هستند اما به زمان زیادی برای شارژ نیاز دارند و زمان رانندگی با آنها هم محدود است.
پیل های سوختی كنونی هم اكنون هم می توانند جایگزین موتورهای گازی شوند اما استفاده از آنها معمولاً به خاطر هزینه بالا، عملی نیست. پژوهشگران دانشگاه واترلو، این مشكل را با یك طراحی جدید حل كردند كه باعث می شود پیل های سوختی، جریان ثابتی از الكتریسیته را به وسیله نقلیه برسانند و دوام بیشتری هم داشته باشند. آنها پیل های سوختی ابداع نموده اند كه الكتریسیته را از واكنش شیمیایی حاصل از ادغام هیدروژن و اكسیژن به دست می آورند، و هزینه كمتری هم به همراه دارند.
لی اضافه كرد: ما راهی یافته ایم تا هزینه ها را كاهش دهیم و در عین حال، انتظارات مربوط به دوام و عملكرد سلول را حفظ نماییم. ما می خواهیم با از بین بردن میزان انتشار گازهای گلخانه ای در فناوری خود و استفاده از آن در حمل و نقل، به اهداف اقتصادی خود برسیم.
پژوهشگران امیدوارند كه به كار بردن پیل های سوختی در خودرو های هیبریدی، به تولید انبوه و كاهش هزینه منجر شود. شاید این راهبرد بتواند راهی عرضه نماید تا در خودرو ها، هم از باتری و هم از موتورهای گازی استفاده گردد و منبعی مقرون به صرفه، ایمن، مستقل و پاك برای تأمین نیروی الكتریكی عرضه كند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب