احتمال از دست رفتن كاوشگر ناسا روز به روز بیشتر می شود

بیدار شو فرصت !

بیدار شو فرصت !

با فناوری: در حالیكه احتمال از دست رفتن مریخ نورد ˮفرصتˮ هر روزه در حال افزایش می باشد، ناسا می خواهد هر طور شده آنرا دوباره فعال كند و از هیچ تلاشی فروگذار نمی نماید.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، ناسا تلاش خود برای بیدار كردن مریخ نورد "فرصت"(Opportunity) را بیشتر كرده و مبادرت به راه اندازی یك كمپین جدی تر كرده است تا بالاخره بتواند "فرصت" را دوباره فعال كند.
"فرصت" كه پس از وقوع طوفان سراسری گرد و غبار در مریخ از ۱۰ ژوئن ۲۰۱۸ به خواب رفته است، تابحال به هیچ یك از سیگنال ها پاسخ نداده است.
حالا ناسا طی چند هفته آینده یك سری فرمان های رادیویی را برای فعالسازی مجدد این كاوشگر و سیستم هایی كه بر اثر اتمام نیرو خاموش شده اند، ارسال خواهدنمود.
بیدار كردن "فرصت" با وجود فاصله ۲۲۳ میلیون كیلومتری مریخ از زمین كار بسیار دشواری است، مخصوصاً وقتی كه تنها ابزار در دسترس یك سری سیگنال های دستوری توسط یك پرتوافكن رادیویی باشد.
با این وجود این تنها گزینه ای است كه برای مهندسان ناسا در دسترس می باشد، برای اینكه آنها می كوشند هر طور شده راهی برای دوباره فعال شدن "فرصت" پیدا كنند.
سیاره سرخ در ماه مه ۲۰۱۸ درگیر یك طوفان گرد و غبار سراسری شد كه جلوی تابش آفتاب را برای هفته ها در منطقه ای كه "فرصت" مستقر بود، گرفت و از آنجایی كه "فرصت" نیروی خودرا از سلول های خورشیدی می گرفت، سیستم های آن خاموش شدند و كاوشگر بطور خودكار خاموش شد.
ناسا امیدوار بود كه وقتی طوفان در اوایل ماه سپتامبر فروكش می كند، "فرصت" دوباره آغاز به كار كند، اما هنگامی كه به هیچ یك از سیگنال های رادیویی شبكه فضای عمیق ناسا(DSN) پاسخ نداد، مهندسان ناسا احتمال دادند كه پنل های خورشیدی را گرد و غبار پوشانده است و یا اینكه باتری های كاوشگر آن قدر تخلیه شده اند كه سبب خاموش شدن كامل آن شده است.


حالا با فرستادن سیگنال های جدید اگر پنل های خورشیدی بر اثر وزش باد از گرد و غبار پاك شده باشند و سیستم ها هنوز قابلیت عملكرد داشته باشند، این امكان وجود دارد كه "فرصت" دوباره احیا شود.
بگفته ناسا این تلاش مهم می باشد، برای اینكه فصل وزش باد در منطقه ای كه "فرصت" مستقر است به اختتام رسیده است و از سویی زمستان جنوبی مریخ در حال نزدیك شدن است. وقتی زمستان از طریق برسد دمای منطقه به مراتب پایین تر از انجماد می آید و احتمالاً بطور دائمی به باتری ها و سایر سیستم ها لطمه می رساند.
اگر تلاش جدید برای نجات "فرصت" ناكام بماند، تیم "فرصت" برای تعیین مراحل بعدی با دفتر برنامه مریخ در مركز پیشران ناسا(JPL) و ناسا مشورت خواهدنمود.
"جان كالاس" مدیر پروژه "فرصت" می گوید: طی هفت ماه گذشته ما بیشتر از ۶۰۰ بار تلاش نموده ایم "فرصت" را بیدار نماییم. در حالیكه ما تابحال هیچ پاسخی از آن دریافت نكرده ایم و احتمال این كه كلاً آنرا از دست داده باشیم هم هر روز در حال افزایش می باشد، ما می خواهیم با راهكارهای منطقی با "فرصت" تماس برقرار نماییم.



1397/11/10
01:27:54
5.0 / 5
5102
تگهای خبر: باتری , سیاره , مهندس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است