رئیس سازمان فضایی خبر داد:

پایش ماهواره ای دریاچه های كشور، آبگیری طشت و مهارلو

پایش ماهواره ای دریاچه های كشور، آبگیری طشت و مهارلو

به گزارش با فناوری تصاویر دریافتی از ماهواره های سنجش از دور نشان داده است كه سطح آب دو دریاچه طشت و مهارلو به ترتیب به حدود ۳۰ و ۵۵ كیلومتر مربع رسیده و این دو دریاچه درحال آبگیری هستند.


به گزارش با فناوری به نقل از سازمان فضایی ایران مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اهمیت پایش پدیده های مختلف زمین اظهار داشت: سازمان فضایی ایران به صورت روزانه سطح كشور را با استفاده از داده های ماهواره ای مورد پایش قرار می دهد و گزارشات آن در حوزه های مختلفی شامل برف سنجی، منابع آب، پوشش گیاهی، گردوغبار، كشند سرخ، خشكسالی و... با استفاده از پایگاه الكترونیكی سازمان فضایی ایران در اختیار عموم قرار می گیرد. وی افزود: بعنوان مثال پایش مساحت دریاچه ارومیه با استفاده از تصاویر ماهواره ای فعالیتی است كه به صورت مستمر در سازمان فضایی ایران انجام می گردد و محصولات آن از ۴۰ سال قبل تابحال در دسترس می باشد كه بر مبنای آن می توان تغییرات سطح این دریاچه را در سالهای مختلف مورد بررسی قرارداد. براری اضافه كرد: آخرین مساحت دریاچه ارومیه مطابق با تحلیل های صورت گرفته روی تصاویر ماهواره ای حدود ۱۴۸۲ كیلومترمربع است كه در سال قبل همین تاریخ، مساحت دریاچه حدود ۱۴۳۵ كیلومترمربع بود.

معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: پایش دریاچه های پوزك، صابوری و هیرمند در استان سیستان و بلوچستان و دریاچه های طشت، مهارلو و بختگان در استان فارس هم به صورت مستمر انجام می گردد كه پردازش های انجام شده نشان می دهد، سطح آب دو دریاچه طشت و مهارلو به ترتیب به حدود ۳۰ و ۵۵ كیلومترمربع رسیده و بقیه دریاچه ها همچنان به صورت كامل خشك هستند.

رئیس سازمان فضایی ایران با تاكید بر اهمیت و نقش فناوری فضایی در مدیریت مخاطرات طبیعی اظهار داشت: پردازش تصاویر ماهواره ای نشان داده است از آغاز سال تا ۳۰ آبان ۱۳۹۷، تعداد ۲۹ روز پدیده گردوغبار در كشور رخ داده كه استان سیستان و بلوچستان بیشترین تاثیر را داشته و ۲۱ بار پدیده گردوغبار این استان را فرا گرفته است. بیشترین فراوانی وقوع گرد وغبار در استان سیستان و بلوچستان، مناطق جنوب و غرب كشور افغانستان، غرب كشور پاكستان، شمال استان سیستان و شرق استان كرمان بوده است.

براری پایش برف را یكی دیگر از سامانه های پایش ماهواره ای زمین در سازمان فضایی ایران دانست و اضافه كرد: در بازه زمانی ۱۸ آبان تا ۱۰ آذر ۱۳۹۷ نتیجه مدلهای پردازش تصویر روی گذر تصاویر ماهواره ای از كشور نشان داده است در تاریخ فوق ۲۳ استان كشور تحت تاثیر بارش برف قرار گرفته و مساحت محدوده پوشیده شده از برف برای این استان ها حدود ۴۹۴۷۹ كیلومتر مربع تخمین زده شده است.

1397/09/19
14:32:35
5.0 / 5
4890
تگهای خبر: ارتباطات و فناوری اطلاعات , فناوری , فناوری اطلاعات , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است