ساخت دستگاه ثبت فعالیت های الكتریكی مغز با استفاده از رگ های خونی

ساخت دستگاه ثبت فعالیت های الكتریكی مغز با استفاده از رگ های خونی

به گزارش با فناوری دانشمندان برای نخستین بار موفق به ساخت دستگاهی شده اند كه قادر به ثبت یا شبیه سازی فعالیت های الكتریكی مغز انسان با استفاده از رگ های خونی است.



به گزارش با فناوری به نقل از نیواطلس، انجام عمل جراحی مغز باز كاری فوق العاده پرخطر است، اما برای بهبود افراد مبتلا به پاركینسون و صرع و احیای فعالیت های مغز آنها چاره ای جز این كار وجود ندارد.
برای انجام این اعمال جراحی سوراخ كردن جمجمه انسان و كوشش برای تحریك و شبیه سازی فعالیت های الكتریكی مغز ضروری می باشد و البته اقداماتی از این دست می تواند عوارض جانبی غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.
حال محققان با اختراع دستگاهی به نام Stentrode به یك روش جایگزین دست یافته اند. این دستگاه با تولید یك برش كوچك در گردن انسان می تواند برای شبیه سازی و تحریك جریان های الكتریكی مغز به كار گرفته شود و علائم در رابطه با آنرا دریافت و ضبط كند.

این دستگاه كه در دانشگاه ملبورن تولید شده به جای كوشش برای دسترسی به مغز با استفاده از سوراخ كردن جمجمه، این كار را با استفاده از رگ های خونی انجام می دهد. با این كار زمان مورد نیاز برای بستری شدن افراد در بیمارستان هم به میزان چشمگیری كاسته می شود.
تولید این دستگاه حاصل شش سال تلاش است و با استفاده از آن ریزسیم ها و یك شبكه مشبك پوشاننده این سیم ها برای شبیه سازی جریان های مغزی با استفاده از شكاف كوچكی در گردن به درون جریان خون هدایت می شوند تا از این طریق به پوسته مغز نزدیك شوند.
در ادامه می توان از همین طریق الكترودهای دستگاه Stentrode را به صورت بی سیم فعال كرد و حركات نورون های عصبی مغز را شبیه سازی یا ثبت نمود. از این دستگاه می توان برای كنترل سیگنال های الكتریكی مغز بهره برد و پیش بینی می گردد در آینده بتوان از Stentrode برای كمك به درمان افراد فلج هم استفاده نمود.

1397/09/13
14:42:17
5.0 / 5
4337
تگهای خبر: تولید , دانشگاه , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است