پیشگیری از پاركینسون با داروی سرطان!

پیشگیری از پاركینسون با داروی سرطان!

با فناوری: پژوهشگران ˮدانشگاه آكسفوردˮ(Oxford University) در مطالعه اخیرشان دریافتند یك داروی مورد استفاده در درمان سرطان پروستات به نام tasquinimod می تواند سبب جلوگیری بیماری پاركینسون در افراد شود.


به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، Tasquinimod بعنوان یك داروی امیدواركننده در مبارزه با "تومورهای جامد"(solid tumors) شناخته شده و از آن برای درمان سرطان پروستات استفاده میگردد.
بتازگی پژوهشگران دانشگاه آكسفورد در آزمایش های بالینی خود دریافتند، tasquinimod به خوبی توسط بدن پذیرفته میگردد و حتی می تواند در پیشگیری از بیماری پاركینسون باز موثر باشد.
بیماری پاركینسون برای نخستین بار توسط دانشمند بریتانیایی دكتر جیمز پاركینسون(James Parkinson) در سال ۱۸۱۷ میلادی توصیف شد و بدین سبب نام این بیماری به او تعلق یافت.
این بیماری همان لرزش پاركینسون برمبنای دو علامت یا بیشتر از چهار علامت اصلی بیماری مشخص میگردد. ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت، كندی حركات، سختی و خشك شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل این چهار علامت اصلی را می سازند.
در مراحل اولیه بیماری، ارتعاش اندام ملایم و معمولاً در یك طرف بدن وجود دارد و احتیاجی باز به درمان ندارد اما با پیشرفت بیماری فردی كه دست لرزان خودرا در جیب یا پشت خود پنهان می كند یا چیزی را برای كنترل ارتعاش مدام در دست می گیرد، دیگر قادر به پنهان كردن لرزش های شدید اندام خصوصاً به هنگامی كه می خواهد تمركز بیشتری به خود دهد نیست.
تیم تحقیقاتی دانشگاه آكسفورد ابتدا سلول های پوستی را از بیماران مبتلا به پاركینسون نادر ژنتیكی گرفته و آنها را به شكلی از سلول های بنیادی شناخته شده به نام "سلول های بنیادی چندتوان القا شده"(iPS) تبدیل كردند. سپس پژوهشگران سلول های مغزی را در شرایط آزمایشگاهی رشد دادند و پیشرفت بیماری را بررسی كردند.
پژوهشگران متوجه شدند كه نكته اصلی امكان دارد به سبب خطا در عملكرد یك پروتئین شناخته شده بعنوان "HDAC۴" باشد. هنگامی كه این اتفاق می افتد، این پروتئین آغاز به سركوب بعضی از ژن ها، كه در تخریب سلول های مغزی برای تنظیم چرخه طبیعی پروتئین ها نقش دارند، می كنند. این به آن مدلول است هنگامی كه آن پروتئین ها در سلول ها احداث می شود، می توانند به درمان بیماری پاركینسون و بیماری های در رابطه با آن نظیر آلزایمر كمك كنند.
Tasquinimod پروتئین HDAC۴ را می بندد و این به آن معنا است كه ژن های كلیدی "خاموش" نیستند و به صورت موثر در پیشگیری از پیشرفت بیماری موثر هستند.
"ریچارد واد-مارتینز"(Richard Wade-Martins)، نویسنده اصلی این پژوهش اظهار داشت: ما فكر می نماییم كه حذف این ژن ها در سلول های مغزی می تواند در لطمه و مرگ سلولی كه در پاركینسون اتفاق می افتد، نقش مهمی داشته باشد. پیدا كردن راهی برای توسعه داروی جدید می تواند راهی امیدوار كننده برای توسعه درمان های جدید باشد.
این مطالعه تابحال تنها بر روی ۱۰ بیمار مورد آزمایش قرار گرفته است، بدین سبب برای آنكه به یك گزینه درمان مناسب تبدیل گردد پژوهشگران باید آزمایش های بیشتری را انجام دهند.
یافته های این مطالعه در مجله"Cell Stem Cell" منتشر گردید.




1397/09/12
13:54:15
5.0 / 5
4456
تگهای خبر: آزمایش , پژوهش , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است