كشف یك سیاره جدید توسط محققان هندی

با فناوری: گروهی از دانشمندان یك سیاره جدید كشف كرده اند كه این سیاره در اطراف ستاره میزبان كه حدود 600 سال نوری از زمین فاصله دارد، می چرخد.

به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، به قول دانشمندان، این سیاره به دور یك ستاره شبیه به خورشید در حال چرخش است و هر بار چرخش به دور این ستاره 19.5 روز طول می كشد. این به این مفهوم است كه این سیاره فاصله بسیار كمی با ستاره میزبان خود دارد.

دانشمندان "مركز تحقیقات فیزیك" در شهر احمدآباد هند، این سیاره كشف شده را یك سیاره كوچك تر از زحل و بزرگ تر از نپتون توصیف كرده اند. وزن این سیاره حدود 27 برابر جرم زمین است و اندازه آن شش برابر شعاع زمین است.

این كشف یك پیشرفت بزرگ در زمینه اكتشافات فضایی برای هند است. مهم تر از همه، كشف این سیاره جدید می تواند به دانشمندان كمك نماید تا به صورت كامل ساختار سیارات فراخورشیدی را كه بسیار به خورشید نزدیك هستند درك كنند. محققان این سیاره جدید را " EPIC 211945201b" یا " K2-236b" نامیده اند.

بر اساس نتایج اولیه دانشمندان، دمای سطح سیاره EPIC حدود 600 درجه سلسیوس است زیرا این سیاره بسیار به ستاره میزبان خود نزدیك است. به علت دمای بالای این سیاره احتمال حیات در آنجا غیر ممكن است. با عنایت به فاصله زمین از خورشید (149.6 میلیون كیلومتر) دانشمندان تخمین می زنند كه این سیاره حدود 7 برابر نزدیك تر از زمین به خورشید باشد.

سیاره EPIC شامل عناصر سنگین مانند یخ، سیلیكات و آهن است. مجموع جرم این عناصر در حدود 60 تا 70 درصد جرم كل EPIC محاسبه شده است.

دانشمندان اندازه این سیاره را توسط یك یك ابزار به نام "طیف سنج پاراس" (PARAS spectrograph) اندازه گیری كرده اند.

این مطالعه در مجله " Astronomical Journal " منتشر گردید.

1397/03/22