برای جابجایی مسافر؛

ناسا باتری مخصوص سفرهای هوایی طولانی می سازد

ناسا باتری مخصوص سفرهای هوایی طولانی می سازد

به گزارش با فناوری، ناسا مشغول توسعه فناوری نوینی است که انقلابی در صنعت سفرهای هوایی بوجود می آورد و می تواند در ساخت هواپیماهای تجاری برقی با قدرت سفر طولانی تر به کار رود.


به گزارش با فناوری به نقل از یورونیوز، صنعت هوانوردی حدود ۲.۴ درصد از انتشار گاز دی اکسید کربن جهان را به خود مختص کرده است. محققان از مدت ها قبل به دنبال راهی هستند تا از برق در سفرهای هوایی استفاده و بدین سان انتشار گازهای گلخانه ای را متوقف کنند. اما فناوری فعلی باتری ها برای هواپیماهای سبک تر مانند پهپادها مناسب می باشد و انرژی کافی برای هواپیماهای مسافری فراهم نمی کند این بدان معناست که از آنها به ندرت در صنعت هوانوردی استفاده می شود. باتری های لیتیوم یونی که برای خودرو های الکتریکی و دستگاههای شخصی به کار می روند با استانداردهای صنعت هوانوردی تطابق ندارند. به علت اشتعال پذیری باتری ها نمی توان هنگام پرواز آیتم هایی مانند لپ تاپ یا موبایل را در چمدان ها قرار داد. در همین راستا سازمان فضایی آمریکا مشغول توسعه فناوری است که از الکترولیت شیمیایی مایع استفاده نمی نماید. این امر یکی از نگرانی های اصلی ایمنی در خیلی از باتری ها است. این مواد امکان دارد گرفتار واکنش های شیمیایی زنجیره ای شوند که به داغ شدن باتری منجر شود. البته بیشتر آنها به علت گرما واکنش نشان می دهند و به تدریج آتش می گیرند. پروژه ناسا برای باتری هایی با ساختار جامد با قابلیت شارژ و ایمنی افزوده(SABERS) در واقع بررسی و تحقیق در رابطه با باتری های جامد جایگزینی است که نه تنها انرژی و کارآمدی مورد نیاز هواپیما را دارند بلکه ساختارشان حتی هنگام صدمه دیدگی جامد است و بنابراین آتش نمی گیرند. در این پروژه نمونه اولیه یک باتری سولفور سلنیم تولید شد که ۵۰۰ وات ساعت انرژی به ازای هر کیلوگرم باتری تولید می کرد. این مقدار ۲برابر متراکم از انرژی باتری استاندارد لیتیوم یونی است. هواپیما برای تخلیه انرژی هم نیازمند منبع است. درهمین راستا محققان ناسا باتری را مشابه یک سطل به کار گرفتند. انرژی یا ظرفیت باتری هم مقداری است که سطل می تواند در خود نگه دارد و قدرت آن هم در ارتباط با سرعت تخلیه است. هواپیماهای برقی به این ساز و کار برای تخلیه انرژی یا خالی کردن سطل با سرعت بسیار زیاد نیاز دارند. تابحال محققان به دستاوردهایی در زمینه نرخ تخلیه شارژ دست یافته بودند. آنها حالا متوجه شده اند باتری های جامد می توانند دمایی تا ۲ برابر دمای قابل تحمل در باتری های لیتیوم یونی را تحمل کنند با کمک یک طراحی سبک میتوان انرژی بیشتر در فضای کمتری ذخیره کرد. رکو ویچیانو محقق ارشد پروژه SABERS در اطلاعیه ای نوشت: این طراحی نه تنها وزن باتری را ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به نسخه های کنونی می کاهد، بلکه میزان انرژی ذخیره شده را ۲ تا ۳ برابر بالا می برد که خیلی بیشتر از ظرفیتهای باتری های لیتیوم یونی است. البته هنوز باتری های جامد تحت آزمایش هستندو بنابراین گرانبها به حساب می آیند. آنها باید پیش از به کارگیری در پروازهای تجاری به صورت گسترده آزمایش شوند.

1402/05/28
12:15:56
5.0 / 5
255
تگهای خبر: آزمایش , استاندارد , باتری , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲

لینک دوستان با فناوری

بافناوری

با فناوری
با فناوری

با فناوری

معرفی فناوری روز دنیا

bafanavari.ir - حقوق مادی و معنوی سایت با فناوری محفوظ است