ابداع میكرو رباتی كه دندان را تمیز می كند

با فناوری: محققان دانشگاه پنسیلوانیا میكرو رباتی ساختند كه بیوفیلم های سطح دندان را از بین می برد.

به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، "بیو فیلم" یا "زیست لایه" اجتماعی از سلول های میكروارگانیسمی است كه به یك سطح متصل شده اند و توسط مواد پلی مری خارج سلولی پوشیده شده اند. گاهی زیست لایه را می توان بعنوان یك استراتژی دانست كه برخی از میكروارگانیسم ها از آن استفاده می نمایند تا بتوانند خودرا از اثرات و نیروهای زیان باری كه در محیط طبیعی و بدن میزبان است حفظ نموده و اینگونه شانس بقای خودرا بالا برند. زیست لایه توسط گروه های مختلفی از باكتری ها ایجاد می شود و به سبب مشكلاتی كه به وجود می آورد در پزشكی و صنعت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
به صورتی می توان اظهار داشت كه بیوفیلم شهر كوچكی از میكروب ها است.
بیوفیلم ها در همه جا تشكیل می شود. روی ظرف های كثیف، سنگ ها، لوله ها، تجهیزات جراحی و حتی داخل دهان كه بعنوان پلاك های دندان تشكیل می شوند.
پلاك دندان تجمعی از باكتری ها است كه در سطوح داخل دهان رشد می كند و به صورت لایه ای سفید و یا زرد كمرنگ در سطح و بین دندان ها دیده می شود. گرچه پلاك دندان با بیماری های دهانی مانند پوسیدگی دندان مرتبط می باشد اما تشكیل آن روندی طبیعی و غیرقابل اجتناب است. این تداوم شكل گیری و تجمع آن منجر به ایجاد بیماری های دهانی می شود بدین سبب پیشگیری از تجمع پلاك دندان و پاك كردن آن به شكل روزانه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
البته باید گفت شكستن این پلاك ها امری دشوار بوده و زمان بر است. بدین سبب می توان از ربات ها برای از بین بردن آنها كمك گرفت.
در این راستا محققان دانشكده دندانپزشكی و مهندسی دانشگاه "پنسیلوانیا" با یكدیگر همكاری كردند تا به بررسی ساخت رباتی بپردازند كه سطوح مختلف را از شر باكتری ها تمیز كرده و پلاك های دندان را تجزیه می كند.
مهندسان پروژه از نانوذرات اكسید آهن استفاده كردند و میكروربات هایی ساختند كه با استفاده از خاصیت مغناطیسی از طریق دور كنترل می شود.
تیم دندانپزشكی باز دریافتند كه ذرات اكسید آهن می تواند واكنش فعالسازی هیدروژن پراكسید را تسریع بخشیده تا بدین سان با آزاد شدن رادیكال های آزاد، مقاوم ترین باكتری ها از بین رفته و بیوفیلم های سطح دندان شكسته شوند.
این ربات كه با اسم مخفف "كار"(CAR) نامگذاری شده است، نه تنها بیوفیلم های روی دندان را از بین می برد، بلكه هیچ اثری از آنها باقی نمی گذارد.
محققان دانشگاه "پنسیلوانیا" با آزمایش این ربات كوچك روی دندان انسان به این نتیجه رسیدند كه ربات ساخت آنها قادر می باشد سطح بیرونی دندان را به طرز مؤثری پاك كند و علاوه بر آن در نقاطی از دندان مانند كانال های بین ریشه های دندان كه دسترسی به آنها دشوار است باز عملكردی قوی داشته باشد.
نكته قابل این است كه وقتی این بیوفیلم ها از بین می رود تشكیل مجدد آنها بسیار مشكل است.
نتایج این پژوهش در مجله "Science Robotics" منتشر شد.

1398/02/06