کشف راز عمر طولانی لاک پشت گالاپاگوس

به گزارش با فناوری لاک پشت های بزرگ ˮگالاپاگوسˮ از پرعمرترین موجودات زمین هستند. حالا در مطالعه ای جدید ژنوم این گونه مورد بررسی قرار گرفته است و مشخص شده این حیوان ژن های تکراری زیادی دارد که می توانند از آن در مقابل بیماری های در رابطه با سن مثل سرطان محافظت کنند.

به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، لاک پشت های گالاپاگوس از گذشته های دور نقش مهمی در علم زیست شناسی داشته اند. این گونه از زمانی که چارلز داروین متوجه شد لاک پشت های جزایر مختلف خصوصیت های فیزیکی گوناگونی دارند در زیست شناسی نقش داشتند و بر نظریه تکامل اثر گذاشتند. این لاک پشت ها به صورت معمول بیشتر از یک قرن عمر می کنند و بعضی از گونه های آنها به حدود ۱۷۵ سالگی می رسند اما اینکه چگونه آنها این کار را انجام می دهند معلوم نیست.
در بیشتر حیوانات، سرطان بهایی است که باید برای طول عمر زیاد پرداخت. حیوانات بزرگ تر بیشترین آمار مبتلا شدن به سرطان را دارند و این مورد دلیل ساده ای دارد آنها سلول های بیشتری دارند که می توانند سرطانی شوند.
محققان برای کشف راز این لاک پشت ها به بررسی و آزمایش ژنوم آن پرداختند.
محققان دریافتند که گالاپاگوس ها در مقایسه با سایر گونه های لاک پشت تعداد زیادی نسخه رونویسی شده از چندین ژن دارند بخصوص ژن هایی که با طول عمر بیشتر و سرکوب تومورهای سرطانی در ارتباط هستند. این ژن ها سلول های صدمه دیده را قبل از آنکه سرطانی شوند، نابود می کنند. این فرایند با افزایش سن ارگانیسم ها کاسته می شود یا دست کم در حیواناتی غیر از گالاپاگوس کاسته می شود.
"وینسنت لینچ"(Vincent Lynch)، محقق ارشد این تحقیقات می گوید: در آزمایشگاه ما قادریم سلول ها را به روش هایی که با افزایش سن مرتبط می باشد تحت فشار قرار دهیم و نحوه مقاومت آنها در مقابل این فشار را مشاهده نماییم. ما دریافتیم که سلول های لاک پشت گالاپاگوس در کنترل این فشار و از بین بردن سلول های صدمه دیده قبل از تبدیل شدن آنها به سرطان عملکرد بسیار خوبی دارند.
بهبود درک ما از مکانیسم های زیستی سرطان و افزایش سن برای توسعه علم بسیار حائز اهمیت می باشد اما این پتانسیل هم وجود دارد که کشف اسرار ژنوم این گونه، روزی به پیشرفت در حوزه سلامت انسان ها کمک نماید.
لینچ اضافه کرد: اگر بتوانید راهی که طبیعت برای انجام کاری مانند ایجاد مقاومت در مقابل سرطان در گونه ای خاص انجام می دهد را تشخیص دهید آنگاه شاید بتوان آنرا برای سلامت انسان ها مورد استفاده قرار داد. ما قصد نداریم از ژن گالاپاگوس برای درمان انسان ها استفاده نماییم اما شاید بتوانیم دارویی برای تقلید عملکردهای مهم آن ایجاد نماییم.

1400/08/29