حضور سومین سیاره در سامانه كپلر -۴۷ تأیید شد

به گزارش با فناوری اخترشناسان در مطالعه اخیرشان حضور سومین سیاره فراخورشیدی در سامانه ستاره ای دوتایی ˮكپلر -۴۷ˮ (Kepler-۴۷) را تأیید كردند.

به گزارش با فناوری به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، سومین سیاره فراخورشیدی در حالیكه در حال چرخش در اطراف ستارگان دوقلوی از پیش شناخته شده سامانه كپلر -۴۷ بود، شناسایی شد.
سیاره فراخورشیدی تازه كشف شده، "كپلر -۴۷ دی" (Kepler-۴۷d) نام دارد و بنابر تخمین ها سیاره مذكور اندازه ای ما بین اندازه سیاره زحل و نپتون دارد و از دو سیاره ای كه پیش تر در این سامانه شناسایی شده اند (كپلر -۴۷ بی و كپلر -۴۷ سی)، بزرگ تر است.
به قول پژوهشگران "دانشگاه ایالتی سن دیگو"ی ایالات متحده آمریكا دمای سیاره مذكور ۱۶۹ درجه سانتی گراد (۳۳۶ درجه فارنهایت) است. حضور سیاره در حالیكه مدار هم محور آن به آرامی در حال تغییر بود، شناسایی شد.
كپلر -۴۷ یك سامانه ستاره ای دوتایی است. ستاره دوتایی به یك سامانه ستاره ای گفته می شود كه در آن دو ستاره به هم نزدیك هستند و به دور مركز سنگینی سراسری مشترك میان خود گردش می كنند. بررسی های جدید نشان می دهند كه درصد زیادی از ستارگان بخشی از یك سامانه حداقل دو ستاره ای هستند. ستارگان دوتایی در اخترفیزیك بسیار مهم هستند چونكه خصوصیت های مدار آنها جرم و چگالی آن ستارگان را برای اخترشناسان مشخص می كند.
كپلر -۴۷ با داشتن چندین سیاره یك سامانه ستاره ای منحصر به فرد در بین سامانه های ستاره ای كه تا به امروز لیست شده اند، به حساب می آید.
این سیستم ستاره ۳۴۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و برای نخستین بار توسط" تلسكوپ فضایی كپلر" در سال ۲۰۱۲ شناسایی شد.
محققان دانشگاه ایالتی سن دیگو تأیید كرده اند كه سیاره سوم مذكور در مدار بین دو سیاره دیگر حضور دارد. اخترشناسان اعتقاد دارند كه این سیاره در جایی بین سیاره نپتون و زحل قرار دارد.
هر سه سیاره سامانه كپلر -۴۷ از روش "گذر" (transit) شناسایی شده اند. گذر در اصطلاح نجوم، هنگامی است كه جرم كوچك تری از مقابل قرص جرم بزرگ تری در آسمان، گذر یا عبور (Transit) می كند. بطوری كه چند رصدگر این پدیده را از نقاط مناسب بتوانند مشاهده كنند. در این مورد برای نمونه گذر سیارات داخلی (عطارد و زهره) از روی زمین مقابل قرص خورشید دیده می شود. در اصطلاح دیگر نجومی، وقتی یك جرم سماوی به دلیل حركت ظاهری كره آسمان از نصف النهار ناظر می گذرد، هم گذر گفته می شود. "سیاره كپلر -۴۷ دی" قبل از این به علت سیگنال های گذر قابل شناسایی نبود.
یافته های این مطالعه در مجله" The Astronomical Journal "منتشر شد.

1398/01/29